• EN
  • Logg inn
  • For å bli valgt må man være kjent

    Operaen CH - Visitnorway.com
    OperaenCH - Visitnorway.com
     Det finnes norske bedrifter som har klart å vinne frem i det internasjonale markedet. Hva er det som kjennetegner de som får det til?

    Hvilke assosiasjoner får du når du ser «Made in Norway»? Kanskje tenker du på skigenseren fra Dale eller Stressless fra Ekornes? Hva med Jøtul-ovnen? Det finnes norske bedrifter som har klart å vinne frem i det internasjonale markedet. Hva er det som kjennetegner de som får det til?

    I en undersøkelse gjennomført av BI, som har sett på hva som kjennetegner norske bedrifter som lykkes i utlandet, er et av suksesskriteriene evnen til å ta en unik, attraktiv og relevant posisjon. De fleste norske bedrifter har imidlertid begrensede ressurser til langsiktig posisjoneringsarbeid. Det er her Merkevaren Norge skal utgjøre en forskjell.

    Det blir stadig viktigere for bedrifter som ønsker å satse internasjonalt å ha hjemlandets omdømme «i ryggen». De fleste norske bedriftene er små eller mellomstore og har små ressurser til å bygge kjennskap og kunnskap. En sterk nasjonal merkevare gir norske bedrifter og organisasjoner større synlighet og slagkraft i en global konkurranse.

    For å bli valgt – må man være kjent

    Vi mener at et mer tydelig og oppdatert nasjonalt budskap vil få flere til å få øynene opp for Norge og velge norske løsninger, norsk teknologi, norske produkter og øke lysten til å besøke Norge. Internasjonalt ser vi at andre land har lyktes godt med å bygge en nasjonal merkevare, som for eksempel Storbritannia, Sveits og Sverige.

    Sveits måler effekten av «Swiss Made» til en ekstra inntekt til landet tilsvarende 1 prosent av landets BNP. Storbritannia bruker årlig 60 millioner pund kun på merkevarebygging og måling av verdien av dette. Og det lønner seg: Målingene viser at merkevareverdien til Storbritannia økte med 37 prosent på ett år. 

    Future Brands, en organisasjon som forsker på verdien av nasjonale merkevarer, mener at potensialet i merkevaren Norge er blant de beste i verden. Norske eksportører kan oppnå en fordel og positive assosiasjoner ved å vise til norsk opprinnelse slik styrke eksportverdien. 

    Les mer

    Les mer om Merkevaren Norge