• EN
  • Logg inn
  • Norge lærer mote i Milano

    Varsity ved brødrene Sebastian og Aleksander Salvensen Adams var en av bedriftene som fikk presentert seg for kongeparet under besøket ved det norske mote- og kompetanseprogrammet ved Bocconi-universitetet i Milano. Til høyre: avdelingsleder Elisabeth Svanholm Meyer ved Innovasjon Norge Milano, som tok i mot kongeparet under ble besøket. Tom Hansen/Innovasjon Norge
    Varsity ved brødrene Sebastian og Aleksander Salvensen Adams var en av bedriftene som fikk presentert seg for kongeparet under besøket ved det norske mote- og kompetanseprogrammet ved Bocconi-universitetet i Milano. Til høyre: avdelingsleder Elisabeth Svanholm Meyer ved Innovasjon Norge Milano, som tok i mot kongeparet under ble besøket.Tom Hansen/Innovasjon Norge
    20 deltakere fra 10 norske motebedrifter møttes forrige uke for å lære internasjonal forretningsdrift i Milano, Italia. Det skal bidra til å løfte norsk mote ut over landegrensene. 

    I samarbeid med det anerkjente Luxury & Fashion Knowledge Center ved Handelshøyskolen Università Luigi Bocconi i Milano har Innovasjon Norge lagt til rette for at aktører i norsk motebransje skal kunne hente hjem verdifull kompetanse og erfaring.

    I forbindelse med statsbesøket i Italia siste uke besøkte Kong Harald og Dronning Sonja Bocconi-instituttet for å bli presentert for den norske satsingen der.
    Der ble kongeparet tatt i mot avdelingsleder Elisabeth Svanholm Meyer ved Innovasjon Norges kontor i Milano. Hun mener norsk moteindustri har et betydelig potensiale:
    -  Norsk moteindustri er i utvikling og satser nå seriøst på å bygge en sterkere internasjonal posisjon. Det kompetanseprogrammet vi gjennomfører i  Milano er den del av denne fremoverrettede posisjoneringen, sier Svanholm Meyer.

    Ung næring med vekst

    Mote er en ung næring i Norge, men de siste 10-15 årene har næringen hatt en merkbar vekst. I fjor ble det eksportert norsk mote til en verdi av 865 millioner kroner, en økning på 38 millioner kroner fra 2013.

    Norwegian Fashion Institute (NFI) organiserer i dag 140 medlemsbedrifter som alle er knyttet til norsk mote og design. Etableringen av klyngesamarbeidet Norwegian Fashion Hub (NFH), som i 2014 fikk Arena-status gjennom det klyngeprogrammet som Innovasjon Norge driver i samarbeid med Forskningsrådet og Siva, er også med på å gi motenæringen styrke.   

    Skreddersydd

    Både NFI og NFH samarbeider med Innovasjon Norge om etableringen av kompetanseprogrammet i Milano. Programmet har som mål å tilføre bedriftene kompetanse og forretningsferdigheter som kreves for internasjonal skalering og vekst, og er skreddersydd ut i fra deltagerbedriftenes ståsted og behov.

    Viktig løft

    Deltakerne i opplæringsprogrammet skal i løpet av 2016 gjennom 3 samlinger i Italia og 2 i Norge. Utdanningsprogrammet er en del av Globalt Entreprenørskaps-programmet til Innovasjon Norge. Det er første gang dette programmet gjennomføres en slik aktivitet for en kreativ næring som mote og design.

    I følge avdelingsleder Elisabeth Svanholm Meyer ved Innovasjon Norges kontor i Milano har denne satsingen allerede blitt lagt merke i andre beslektede bransjer.

    Se flere bilder fra Næringslivsdelegasjon til Italia april 2016 på Flickr.

    For mer informasjon kontakt:

    Elisabeth Svanholm Meyer
    Avdelingsleder, Innovasjon Norge, Milano
    E-post: Elisabeth.Svanholm.Meyer@innovationnorway.no
    Mobil: +39 3472575614