• EN
  • Logg inn
  • Norsk mobilteknologi i verdenstoppen på Mobile World Congress

     Désirée Vikse
    Désirée Vikse
    Mobile World Congress går av stabelen i Barcelona denne uken. For 12. året på rad er Innovasjon Norge og IKT-Norge på plass med 12 norske teknologibedrifter som vil i kontakt med det virkelig store markedet.

    Mobile World Congress (MWC) er verdens største og muligens viktigste møteplass for leverandører av alle typer mobilbaserte tjenester og produkter. På årets messe er det 2200 utstillere fra hele verden, og det er ventet rundt 100 000 besøkende fra mer enn 200 land i løpet av de fire dagene messen er åpen. Innovasjon Norge og IKT-Norge samarbeider om den norske fellespaviljongen med 12 utstillere.

    - Dette er en fantastisk arena for å vise frem norske selskaper som leverer ny teknologi i verdenstoppen. Flere av selskapene er allerede godt etablert i utenlandske markeder, mens andre er på vei ut. Ved å delta på den norske fellespaviljongen får de en god plattform for å synliggjøre seg og knytte kontakter, samtidig som det styrker Norges posisjon som en ledende leverandør innenfor mobilteknologi, sier Cathrine Pia Lund, direktør for Merkevaren Norge i Innovasjon Norge.

    I den norske fellespaviljongen er det både nykommere, vekstselskaper og mer erfarne selskaper, som ser verdien av å dra nytte av hverandres nettverk og erfaringer. Selskapene leverer et stort spenn av teknologi innenfor blant annet biometri, e-sikkerhet, og «tingens internett» (IoT).

    - Som alltid er det en glede å vise frem solide norske selskaper med stort potensial på samme flate som vi har vår store stjerner som Opera og Nordic Semiconductor, sier Fredrik Syversen, direktør for næringsutvikling i IKT-Norge.

    Rask utvikling

    MWC har blitt arrangert i Barcelona de siste ti årene, men har bakgrunn i et arrangement som har blitt avholdt helt siden 1987. Størrelsen på messen gjenspeiler utviklingen i mobilteknologi. Bredden er stor, og alt fra de store teleoperatørene til gründere med gode idéer er samlet på samme sted.

    - Messen har utviklet seg enormt på de årene vi har vært med, og er nå på to steder. Det «gamle» messeområdet er nå blitt en viktig startup-scene som virkelig har blitt en flott tilvekst til den tradisjonelle mobilmessen, sier Syversen.

    Det er et yrende liv på messen og mange ting som skjer; konferanser og seminarer, tekniske sesjoner, nettverksarenaer og ikke minst stor interesse for siste nytt. Hit kommer journalister fra hele verden for å fange opp nye trender i en bransje som utvikler seg i høyt tempo. Smarte byer er et tema som seiler høyt opp i år sammen med lansering av nye og spennende telefoner og digitale løsninger på alle utfordringer du måtte ha eller du ikke visste at du hadde.

    Verdens viktigste utstillingsvindu 

    Et av de norske selskapene som deltar for andre gang, er Thinfilm. Selskapet har over 200 patenter, og har spesialisert seg på utvikling av smartetiketter, trykkede sensoretiketter som måler, lagrer og sender data om varen de er klistret på. Disse brukes til alt fra tyverisikring til sporing av og informasjon om kosmetikk, matvarer og medisin.

    - Thinfilms flaggskip er NFC OpenSense, som bruker nærfeltskommunikasjon for å sende informasjon mellom produkter, smarttelefoner og nettskyer. På MWC er mobilteknologi og smarttelefoner i fokus, og da er det alfa omega for oss som selskap å være her for å vise frem våre løsninger og treffe potensielle kunder. Vi har også en rekke møter med eksisterende kunder og partnere for å diskutere hvordan vi kan levere løsningene våre til markedet, sier Bill Cummings, VP marketing and communications for Thinfilm.

    Det hevdes at man kan få gjort mer business på de fire dagene MWC enn i løpet av en måned med avtaler og et år med reiser. Samtidig er det mange som konkurrerer om oppmerksomheten, og det gjelder å synliggjøre seg.

    - Som et norsk selskap er det spennende å være en del av den norske paviljongen, og det gir oss mange fordeler. Synlighet og støtten vi får som et relativt lite firma, er eksepsjonell. Vi får presentere Thinfilm til potensielle kunder og partnere på en profesjonell måte, og har også tilgang til det private konferanseområdet for viktige møter. Samarbeidet med Innovasjon Norge hjelper enormt på et så stort arrangement som MWC, sier Cummings.

    For mer informasjon, ta kontakt med:
    Maya Bøckman Vinje i Innovasjon Norge
    M: 977 47 537
    E-post: maboc@innovasjonnorge.no 

    Fredrik Syversen i IKT-Norge
    M: 920 32 470
    E-post: fs@ikt-norge.no

    For spørsmål om Thinfilm, ta kontakt med:
    Bill Cummings, VP Marketing & Communications,
    Phone: +1 925-785-8468
    Email: bill.cummings@thinfilm.no

    Utstillere på den norske paviljongen
    AppsCo AS
    CellVision AS
    CHECKD
    Elliptic Laboratories
    iGlobalTracking AS
    NEXT Biometrics AS
    MeaWallet AS Moota
    Telecom as
    Nordic Semiconductor
    Norwegian Computing Center/Norsk Regnesentral
    Rosberg System AS
    Thin Film Electronics ASA