• EN
  • Logg inn
  • Norsk sjømat og produksjonsteknologi viser seg frem i Brussel

    Den norske paviljongen på sjømatmessen i Brussel.  Innovasjon Norge
    Den norske paviljongen på sjømatmessen i Brussel. Innovasjon Norge
    55 sjømatbedrifter og 13 teknologibedrifter fra Norge er på plass for å vise frem produktene sine når det som blir kalt verden viktigste sjømatmesse, Seafood Expo Global i Brussel, går av stabelen denne uken.

    Det er 23. året på rad Innovasjon Norge arrangerer norsk fellesstand. Det er i år en økning i både deltagere og areal på paviljongen. Messen går av stabelen i en tid der det går svært bra i norsk sjømatnæring. For en eksportrettet næring er en lav kronekurs av stor verdi, noe som bidro til at 2015 ble et enda bedre år for eksport av norsk sjømat. I 2015 nådde sjømatomsetningen totalt 81 milliarder NOK på engrosnivå; av dette gikk 75 milliarder til eksport.

    Stor etterspørsel etter teknologi

    I tillegg til de over femti norske bedriftene på selve sjømatutstillingen deltar også 13 norske utstillere på en egen messedel som er viet produksjonsteknologi. Denne parallelle messen heter Seafood Processing Global (SPG) og arrangeres for fjerde gang.

    - Internasjonal etterspørsel etter norsk kunnskap og teknologi er stadig økende. Det globale behovet for bærekraftige løsninger innenfor utnyttelse av havrommet og spesielt akvakultur forventes å akselerere i årene fremover i takt med befolkningsveksten, sier Petter Ustad, spesialrådgiver i Innovasjon Norge.

    Rana-bedriften Tag Sensors AS er en av de norske teknologibedriftene som deltar på årets SPG. Bedriften leverer et system for kontinuerlig kjølekjedeovervåking og kontroll ved bruk av dataetiketter.

    - Vi ser dette som en viktig arena å delta på. Vi besøkte messen i fjor uten å være utstillere, og opplevde da stor interesse for produktet vårt. I år deltar vi på den norske fellesstanden. Det gir synergier og god norsk fellesmarkedsføring. Vi har store forventninger til årets messedeltakelse, sier Knut Nygård, administrerende direktør i Tag Sensors AS.

    Norsk merkevarebygging

    I tillegg til å være verdens største utstillingsvindu for sjømatprodukter og teknologi, er messen en svært viktig nettverksarena. På fellesstanden har Innovasjon Norge i år representanter fra seks internasjonale markeder: Brasil, Sør-Afrika, De forente arabiske emirater, Spania, Tyrkia og Italia. Representantene tilbyr sin kompetanse og nettverk til de norske bedriftene.

    - Norsk sjømat har generelt et svært godt omdømme. Norske produkter er knyttet til kvalitet og renhet, men det gjelder å skille seg ut i mengden. Vi oppfordrer deltagerne til å fokusere på merkevarebygging for å få økt kundelojalitet, sier Petter Ustad.

    Økt sikkerhet

    Terroren i Belgia tidligere i år har først til at sikkerheten rundt messearrangementet er betydelig styrket.

    - Fra norsk side har vi valgt å gjennomføre vår deltakelse på vanlig måte. Vi har sjekket og følger alle de rådene vi får fra arrangørene og fra Utenriksdepartementet i Norge, sier Toril Justad, prosjektleder for den norske fellesstanden.

    Messearrangøren melder at noen av deltakerne har valgt å trekke seg fra arrangementet. På den norske fellesstanden har kun to av de i alt 57 påmeldte bedriftene valgt å bli hjemme.

    Fiskeriminister Per Sandberg besøker sjømatmessen onsdag 27. april. Flere representanter fra Stortinget tar også turen til Brussel i år for å følge opp norsk sjømatnæring.

    For mer informasjon, kontakt:

    Petter Ustad, spesialrådgiver Innovasjon Norge
    Mobil: 976 16 708
    E-post: petter.ustad@innovasjonnorge.no

     

    Les mer om

    Våre tjenester innen sjømat