• EN
  • Logg inn
  • Super Tuesday for åtte norske Internet-of Things-bedrifter i New York

     David DiGregorio
    David DiGregorio
    Det er ikke bare amerikanske presidentkandidater som søker oppmerksomhet i USA denne uken. Åtte norske teknologibedrifter har samlet seg i New York for å lære hvordan de kan slå gjennom internasjonalt.

    Lederne for åtte norske teknologibedrifter deltar i Innovasjon Norges «FRAM Market Internet of Things USA»-program. Med tingenes internett (IoT) menes alle type objekter som vi omgir oss med fra dag til dag – fra industrielle maskiner til forbrukervarer. Alt det som gjør at vi kan dele informasjon og utføre handlinger. Snart vil både biler, hjemmene våre, store apparater og gatene vi går i være koblet til internett. Takket være millioner av sensorer og verktøy som generer enorme mengder data er forventningen store til at tingenes internett vil bidra til å forbedre både livene våre og hvordan vi gjør forretninger.

    Leder for programmet, Odd Arne Seljelid, og adm.dir. Anita Krohn Traaseth følger de norske bedriftene som er i New York denne uken. 

    Leder for programmet, Odd Arne Seljelid, og adm.dir. Anita Krohn Traaseth følger de norske bedriftene som er i New York denne uken. 

    Foto: Innovasjon Norge
    Skreddersydd markedsprogram

    Til sammen møtes deltagerne i programmet fem ganger i løpet av en periode på halvannet år, samt at det er et individuelt rådgivningsløp for deltagerne i hele perioden. Sist høst var deltagerne samlet i Silicon Valley, der de hadde hovedbase hos Innovasjon Norge i Palo Alto/San Francisco. Denne uken er de i verdens smeltedigel nummer én; New York. For som herr Sinatra en gang sang om byen; «If you can make it here, you can make it anywhere» - så er det ikke til å unngå at mange norske teknologibedrifter drømmer om kontoradresse nettopp her. Eller i San Francisco. Eller begge steder.

    - Med dette skreddersydde markedsprogrammet gir vi deltagerne førstehånds innsikt i det amerikanske markedet og gir dem verktøyene de trenger for å lage en god markedsstrategi for å nå målene, sier leder for programmet Odd Arne Seljelid i Innovasjon Norge.

    Administrerende direktør i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth, er også i New York denne uken og følger deler av programmet fra innsiden.

    - Særlig når det gjelder «tingenes internett» er dette big business. Det sier sitt at en IT-gigant som Cisco anslår at det i 2020 vil være femti milliarder enheter tilkoblet internett, sier hun.

    Håper å se signerte avtaler

    FRAM-programmet er veletablert i Innovasjon Norge, og er spesialisert på både marked og innovasjon. For dette spesialsydde Nord-Amerika-programmet med markedsfokus er målet at bedriftene som deltar skal ende opp med å signere avtaler om distribusjon, salg og/eller samarbeid med amerikanske eller canadiske selskaper.

    - Det krever stor innsats og målrettet arbeid fra bedriftene som deltar, men vi kan vise hvilke muligheter som finnes der ute og koble de rette menneskene sammen for å skape god forretningsmagi, sier Odd Arne Seljelid.

    FRAM Marked er et program finansiert av Innovasjon Norge med fokus på internasjonalisering. Målet er å markedsføre og selge norsk teknologi og -tjenester i det globale markedet.