Fjellvettreglene danner bakteppet for konseptet som har fått navnet #besafie, og målet er å få alle som ferdes ute i naturen til å tenke sikkerhet og ta riktige forhåndsregler. Det nyutviklede konseptet gir turister mulighet til å ta det som er en tilsynelatende farlig selfie i en tryggere setting – og poste det i sosiale medier med hashtagen #besafie.
Det er første gang det kjøres en kampanje som dette på verdensbasis.
Fjoråret ble et år som blant annet skal bli husket for en økning i farlige selfie-situasjoner. Fra hele verden har det blitt rapport om store personskader og dødsfall knyttet til selfier tatt i farlige situasjoner – der målet har vært å få det perfekte turbildet. I løpet av de neste ukene inntas den norske fjellheimen igjen av opplevelseshungrige turister.
- Det er ikke farlig å være turist i Norge. De fleste av våre gjester har fantastiske opplevelser i norsk natur, men vi ser dessverre en økning i ulykker knyttet til aktiviteter i naturen. Hvert år utfører Røde Kors om lag 1000 redningsoperasjoner i hele Norge, et tall som har tredoblet seg i løpet av de siste ti årene. Bare vandreturen til Trolltunga forårsaket 23 redningsoperasjoner i 2015. Mange av ulykkene som skjer utendørs kan unngås om turistene tar sine forhåndsregler, og vi håper framover å se en endring i denne dystre statistikken og forhåpentligvis vil #besafie-kampanjen bidra til det, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.
Hva består #besafie-kampanjen av?
#besafie er en kampanje utviklet i samarbeid mellom Innovasjon Norge/Visitnorway, Røde Kors, DNT og NHO Reiseliv.
Haaken Christensen, fagspesialist naturbasert reiseliv, tlf. 997 97 600
Marianne Mork, senior kommunikasjonsrådgiver, tlf. 414 49 747