Norsk industri og næringsliv leverer løsninger i verdensklasse, og internasjonale undersøkelser viser at Norge kjennetegnes av høyteknologiske prototyper og teknologi. Men løsningene er lite kjent.
– Regjeringen lanserte Norges første eksportstrategi høsten 2017. Den setter retning, og understreker viktigheten av å synliggjøre norsk næringsliv internasjonalt, sier Krohn Traaseth.
Samme år ga regjeringen Innovasjon Norge, i samarbeid med næringslivet, oppdraget å profilere norske, grønne løsninger.
– For å øke eksporten av flere norske løsninger, må vi konkurrere på kvalitet og innovasjon, og sørge for at vi blir valgt av flere, sa Anita Krohn Traaseth under Innovasjonstalen. Foto: Tom Hansen.
The Explorer – 'Tinder' for næringslivet
Statsminister Erna Solberg åpnet tjenesten The Explorer under Innovasjonstalen. Gjennom økt synlighet skal norske, grønne løsninger matches med internasjonale behov og kjøpere.
Internasjonale eiere bidrar til jobber og verdiskaping i Norge
Internasjonale selskaper i Norge er også sentrale i eksportstrategien. I dag er det ca. 8000 utenlandskeide bedrifter i Norge. De utgjør 2,5 prosent av landets bedrifter, men de står for rundt 30 prosent av omsetningen.
– Det er viktig å legge til rette for norsk eierskap, samtidig ser vi at internasjonale eiere bidrar til både økt verdiskaping i Norge og eksport fra Norge, sier Krohn Traaseth
Fakta: