I 2017 ga regjeringen Innovasjon Norge i oppdrag å «styrke Norges grønne, offensive profil – sammen med næringslivet». Målet er økt eksport, i tillegg til å vise verden hvorfor man bør bo, jobbe, starte bedrifter, investere i, og besøke Norge.
Norge kan og bør basere sin internasjonale posisjon på å være en «pioner på bærekraftige løsninger». Her har Norge både høy internasjonal troverdighet og konkurransefortrinn. Posisjonen samsvarer også med våre internasjonale forpliktelser til Paris-avtalen og FNs bærekraftsmål.
Tre pilarer forklarer essensen i Merkevaren Norge:
Norges historie handler om bønder, fiskere og sjøfolk. Vi har lært å utforske, bruke og respektere naturen gjennom hardt arbeid i tøft klima – og vet at bærekraft er mer enn et abstrakt konsept. Norge er «powered by nature» fordi fjell og elver har gitt oss selvforsynt vannkraft og fordi kyst og fjord har gjort oss verdensledende på havet.
Norge har en velfungerende infrastruktur og høyt utdannet befolkning. Det skaper bærekraft for både miljøet og økonomien. Vi viser vei innenfor blå og grønne sektorer, er først ute med smarte løsninger og avansert teknologi,og starter bedrifter med rask, ansvarlig og robust vekst. Dermed setter vi standarden «North oftheordinary».
Norge er bygget på likhet. Vi tror på et inkluderende arbeidsliv hva gjelder kjønn, alder, religion, politikk, legning og etnisk bakgrunn.Økonomien vår er for eksempel mer avhengig av den høye andelen yrkesaktive kvinner enn av all nordsjøoljen. Vi tror også på tett samarbeid mellom arbeidsgivere og arbeidstakere, og høy tillit i samfunnet senker risikoen for bedrifter og investorer. Den norske modellen lykkes på grunn av like muligheter for alle.
Merkevaren Norge er en nasjonal eksportsatsing som innebærer tiltak på en rekke områder. Tiltakene samler private og offentlige aktører til en nasjonal dugnad for å fremme felles interesser.
Lanseringen av et digitalt utstillingsvindu for grønne løsninger er startskuddet for Merkevaren Norge. Her inviteres norske bedrifter til en felles plattform for å vise frem innovative produkter og tjenester, og sammen styrke Norges internasjonale posisjon som bærekraftspioner.
Vi skal bli flinkere til å tiltrekke oss internasjonale investeringer. Gjennom «Invest in Norway»-satsingen skal vi gjøre det enklere og mer attraktivt for utenlandske investorer og bedrifter å etablere seg i Norge – og hjelpe de som allerede er i Norge å øke sin tilstedeværelse.
Vi skal bli flinkere til å omsette forretningsmuligheter til salg og konkret samarbeid. Gjennom et «Global Growth»-program skal vi samle små grupper med ambisiøse norske bedrifter innenfor samme sektor for å øke eksportkompetanse.
Vi skal gi internasjonale delegasjoner en sømløs og attraktiv opplevelse i møte med offentlige aktører og næringsliv. Gjennom nasjonale besøkssentre og et godt tilrettelagt tjenestekonsept,skal besøk fra utlandet få en tydeligere ramme og en tettere oppfølging i ettertid.
Vi skal utvikle en helhetlig profil for å samle alle de forskjellige havnæringene – petroleum, fisk, maritim og andre marine sektorer. Gjennom samarbeid mellom private og offentlig aktører skal Norge bli en «SiliconValley» for havet og dermed styrke vår internasjonale konkurransekraft som havnasjon.
Vi skal bruke vår nye profil aktivt på internasjonale bedriftsarrangementer der norske representanter er til stede. På alt fra store messer til lokale seminarer skal Merkevaren Norge benyttes for vise et enhetlig bilde av norske bedrifter og norske løsninger for internasjonale og lokale beslutningstagere.