• EN
  • Logg inn
  • Omfattende kartlegging av turoperatører

    Ålesund. Fjord Norway
    Ålesund.Fjord Norway
    Innovasjon Norges Travel Trade-spesialister har denne våren kartlagt alle turoperatører i markeder som er viktige for markedsføring av Norge som reisemål. Arbeidet gir reiselivsnæringen en oppdatert oversikt over turoperatører i Norges viktigste markeder, og identifiserer hvor vekstpotensialet ligger innenfor distribusjonskanalen (B2B).

    Informasjonen som hittil er samlet inn kan brytes ned per marked og kategoriseres på sesong, nisje og målgruppe. Med dette som utgangspunkt kan vi mer treffsikkert gjøre Norge attraktivt for flere målgrupper på tvers av marked og nisje.


    - Norge har så utrolig mye spennende å by på hele året, og derfor er vi attraktive i mange markeder og innenfor flere ulike nisjer. Men, for at vi skal fortsette å utvikle Norge som destinasjon, er vi hele tiden opptatt av å identifisere flere relevante forretningspartnere som kan tilby reiser og opplevelser i Norge. På den måten sikrer vi en bærekraftig vekst for reiselivsnæringen og landet som helhet, sier Bente Holm, Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.


    Etter innspill fra kunder og samarbeidspartnere forsto industrispesialistene i Travel Trade-avdelingen at det var et behov for en oppdatert oversikt over relevante turoperatører i utlandet. Bente Holm engasjerte straks de elleve prioriterte utekontorene og rådgivere fra kontorene i Nederland (inkludert Belgia), Danmark, Sverige, Tyskland (inkludert Østerrike og Sveits), Italia, Frankrike, Spania, Russland, Storbritannia, og USA slik at de kunne bidra med oppdatert innsikt og kunnskap fra sitt lokalmarked.


    Avgjørende med lokalkunnskap
    De ulike markedene har forskjellige bransjestruktur og et hav av aktører som tilbyr ulike tjenester. I noen markeder er det frilansagenter eller mindre selskap som selger og distribuerer reiser, mens i andre markeder er det de store aktørene som regjerer. Det er heller ikke slik at alle lokale reisebyråer er registret i offisielle registre. Derfor er det stor variasjon i aktørkartet fra marked til marked.
    Med andre ord er det et grundig arbeid som må til for å kartlegge et riktig bilde av dagens aktiviteter, og realistiske prognoser for muligheter i fremtiden.


    - Uten lokalkunnskap om markedsstrukturen ville det vært utfordrende å få oversikt og et helhetlig bilde slik vi har i dag, sier Bente Holm.


    Travel Trade-gruppen har kartlagt hvor mange relevante turoperatører det finnes i de prioriterte markedene og hvor mange av disse turoperatørene som selger Norge i dag. Kartleggingen gir et godt utgangspunkt for å kunne si hvor det er fremtidig vekstpotensial for norske turoperatører.

    Se tabell: Nåværende aktivitet og potensiell aktivitet per marked (pdf)

    Deles med reiselivsnæringen
    Kartleggingsarbeidet er delt inn i to faser. Første fase er nå gjennomført, og til høsten vil Innovasjon Norge arbeide mer fokusert inn mot de utenlandske turoperatørene der det er identifisert et mulighetsrom.


    I neste fase vil Innovasjon Norge tilrettelegge for at norske leverandører bli satt i direkte kontakt med utenlandske turoperatører for å optimalisere tilbudet og stimulere kjennskap og etterspørsel blant målgruppen.


    I filmen under forteller Sandra Olsson, industrispesialist i Travel Trade Sverige og prosjektleder for Innovasjon Norges B2B-arbeid innen reiseliv, mer om arbeidet og hvordan det kan komme deg som leverandør av Norge til gode

     

     

     

    Kontaktperson:

    Sandra Olsson
    Prosjektleder B2B
    Tel: +46 (0)70 6230925
    Sandra.olsson@innovationnorway.no