Årets kvinnelige gründer: Sigrun Syverud i FJONG

 Foto: Charlotte Wiig
Foto: Charlotte Wiig

Hun startet et fremtidsrettet teknologiselskap og utfordrer en av verdens mest forurensende bransjer. I dag sikret Sigrun Syverud seg tittelen Female Entrepreneur og 250 000 kroner i prispenger.

FJONG var en av de første i Europa som ga folk mulighet til å leie - eller leie ut - klesplagg via en nettbasert løsning. Nå videreutvikler de web- og logistikkløsningene for at klesleie ikke bare skal brukes til fest, men også være et reelt alternativ til å kjøpe jobb- og hverdagsklær. Løsningen utnytter data om brukernes størrelse og preferanser for å gjøre det lett å finne og velge klær.

– Det er en del ting det er viktig at nettopp kvinner skaper, fordi det er kvinner som ser behovet og problemet. Hvis bare menn starter selskaper, kan vi gå glipp av tjenester mange kvinner kan ha glede av, Sigrun Syverud selv.

Det var globalt perspektiv som trigget Sigrun til å begynne med utleie av klær. – Klesindustrien er en av de mest forurensende i verden. Ved å leie klær konsumerer vi på en mye smartere måte som utnytter ressursene bedre, sier hun.

Nesten 40 000 brukere bør være et godt bevis på at folk ønsker seg mer bærekraftige alternativer. Den gjennomsnittlige nordmannen har ifølge Sifo 359 plagg i skapet, så mulighetene for videre vekst bør være gode. Det aller største potensialet ligger imidlertid ikke i klær, men i den teknologiske løsningen som kan tas i bruk på en rekke områder.

Tiårsjubileum

Innovasjon Norge delte 8. mars ut prisen Female entrepreneur for tiende gang. Prisen er rettet mot kvinnelige teknologigründere som satser internasjonalt og jobber mot ett eller flere av FNs bærekraftmål.

- De siste fire årene har vi spisset prisen mot teknologi, vekst og bærekraft. Sigrun Syverud har etablert og utviklet en framtidsrettet og teknologibasert bedrift med fokus på gjenbruk i en forurensende industri. Denne løsninger er skalerbar og har gode muligheter for å vokse internasjonalt. FJONG kan på mange måter sammenlignes med Airbnb eller Soundcloud for klær, sier Anita Krohn Traaseth, Innovasjon Norges representant i juryen.

Det var næringsminister Torbjørn Røe Isaksen som delte ut prisen. Han ønsker seg flere kvinner med ambisjoner om å skape bedrifter som vokser.

-Norge trenger flere kvinnelige grundere. For å få til det trenger vi flere kvinnelige rollemodeller, og det er nettopp derfor jeg syns denne kåringen er viktig. Sigrun Syverud har gjort en kjempejobb med å skalere opp sin virksomhet raskt og har skapt mange arbeidsplasser på imponerende kort tid, sier Røe Isaksen.

Juryen

I juryen satt Rikke Eckhoff Høvding, administrerende direktør i Norsk Venturekapitalforening (NVCA), Grethe Viksaas, grunnlegger og styreleder av Basefarm, Thomas Berman daglig leder i SoCentral og Anita Krohn Traaseth, Innovasjon Norge.

Tidligere vinnere

Innovasjon Norge kåret årets kvinnelige gründer for tiende gang. Her er de tidligere vinnerne:

2019: Sigrun Syverud med bedriften FJONG Norge AS

2018: Grete Sønsteby med bedriften N2 Agri

2017: Nuria Espallargas med bedriften Seram Coatings

2016: Kathrine Molvik med bedriften FeC AS

2014: Kriss Rokkan Iversen og Kjersti Eline Tønnessen Busch med bedriften SALT Lofoten AS

2013: Ragnhild Wik & Linda Walsøe med bedriften Wik & Walsøe AS

2012: Siri Skøien med bedriften Comlight AS

2011: Silje Vallestad med bedriften Bipper Communications AS

2010: Elisabet Norderup Michelson med bedriften Elmico AS

2009: Gry Cecilie Sydhagen med bedriften Metizoft AS

Hvordan har det gått med de tidligere vinnerne av prisen? Les om alle vinnerne fra de siste ti årene.

Ny rapport

Menon Economics har på oppdrag fra Innovasjon Norge laget en rapport om kvinnelig entreprenørskap i Norge. Rapporten viser utviklingstrekk, hindre og muligheter. Her er noen eksempler på funn fra rapporten:

  • Rapporten viser lav kvinneandel blant entreprenører i Norge. Nesten like mange kvinner som menn ønsker å bli gründere, men derfra blir forskjellene store.
  • 30 prosent kvinner: Blant gründere i Norge er 70 prosent menn og 30 prosent kvinner 
  • 10 prosent kvinner: I vekstsegmentet – det vil si selskaper som kan vise til mer enn ti prosent årlig gjennomsnittlig vekst - synker kvinneandelen til ti prosent.
  • 4 prosent kvinner: Forskning viser at kvinner har vanskeligere for å hente kapital fra investorer enn menn. I Norsk Venturekapitalforening (NVCA) sin database finner vi en kvinneandel på kun fire prosent.