Vil du jobbe med Norge som merkevare?

 Foto: Nils-Erik Bjørholt Visitnorway
Foto: Nils-Erik Bjørholt Visitnorway

Norge må ta en unik, attraktiv og tydelig posisjon for å sikre økt eksport, tiltrekke oss internasjonal kompetanse, flere investorer og besøkende til landet. På bakgrunn av dette har Innovasjon Norge fått i oppdrag å bygge Norge som merkevare i internasjonale markeder. Nå søker vi byråsamarbeid som skal bidra til at vi lykkes med dette oppdraget.

Innovasjon Norge har allerede utviklet en merkevareplattform for Norge med tilhørende visuell identitet, samt et Brand Centre som gir Innovasjon Norge og Utenriksdepartementet tilgang til designelementer og verktøy som skal brukes i markedsføringen av Norge internasjonalt.

Nå gjenstår implementering og videreutvikling. Vi trenger derfor et designbyrå som kan være vår strategiske samarbeidspartner på veien videre for å lykkes med oppdraget.

Sentralt i profileringen av Norge, står reiselivsoppdraget Innovasjon Norge har fra Nærings- og fiskeridepartementet. På den delen som gjelder kreative tjenester og konseptutvikling vil det være Innovasjon Norge Reiseliv, også kalt Visit Norway, som er hovedsamarbeidspartner.

Visit Norway er i implementeringsfase av ny handlingsplan, der vi skal fylle merkevaren Norge med innhold og personlighet, samtidig som vi skal bidra til bærekraftig reiseliv i hele Norge, hele året. Vi har klokketro på at det er de gode historiene som kommer til å inspirere reisende til å komme hit. Visit Norway skal fortelle om, og formidle, Norge på nye måter og har et helt nytt team på plass som skal drive denne satsningen videre.

Det som vil ligge innafor dette oppdraget vil dermed være følgende hoveddeler og leveranser;

  • Videreutvikling av merkevaren og strategisk design
  • Kreative tjenester i form av konseptutvikling innenfor sosiale medier, PR, reklame og historiefortelling
  • X-presstjenester og produksjoner

Innovasjon Norge inviterer byråer som mener de kan levere på dette oppdraget til et dialogmøte 13. mars hos Utenriksdepartementet. Her vil vi gi mer informasjon om prosjektet, våre behov og premissene for et fremtidig samarbeid. Det vil bli anledning til å stille spørsmål, og vi ønsker også innspill fra bransjen for å utvikle et godt konkurransegrunnlag.

Beslutning om valg av strategisk designbyrå og kreativt byrå vil skje innen utgangen av mai 2019.

Tid: Onsdag 13. mars, klokken 14:00-16:00 
Sted: Utenriksdepartementet, 7. juni plassen 1, 0251 Oslo 
Meld deg på her.

Kontaktpersoner:

Strategisk designbyrå: Ingrid Nernæs, ingrid.nernaes@innovasjonnorge.no, 46 46 06 50
Kreativt byrå: Jon Erik Skaret, jon.erik.skaret@innovasjonnorge.no, 406 46 781

Vi oppfordrer alle til å lese om Merkevaren Norge-prosjektet og om The Explorer før dialogmøtet, samt ta en titt på Innsiktsportalen for reiselivsoppdraget.