• EN
  • Logg inn
  • Kina er nysgjerrige på norsk vintersport

    Den norske ambassadøren i Kina på den norske paviljongen der Swix var en viktig utstiller.
    Den norske ambassadøren i Kina på den norske paviljongen der Swix var en viktig utstiller.

    Kinas vinter-OL i 2022 gjør at norske bedrifter er ekstra etterspurt, og på vintersportmessa i Beijing viste Norge frem det beste vi har innenfor vintersport.

    Innovasjon Norge har for fjerde gang deltatt på den internasjonale vintersportsmessen i Beijing, World Winter Sport Expo (WWSE). Messen er et viktig ledd i opptrappingen frem mot vinter-OL i Beijing i 2022, og er en møteplass der nasjoner og næringsliv synliggjør sine løsninger for å kunne bygge en sterk og bærekraftig vintersportskultur i Kina.

    Norge demonstrerte bl.a. sin arena-arkitektur, sine treningsprogrammer, sine vintersportsdestinasjoner og sine produkter innenfor sport- og fritid. Vi har holdt innlegg på seminarer og gir intervjuer til kinesisk presse, som er svært interessert i å vite hvordan Norge har blitt verdens beste vintersportsnasjon og hva vi kan levere av produkter og tjenester for at også Kina skal kunne bli ledende innen vintersport.

    For norsk næringsliv byr dette på svært interessante muligheter i årene som kommer.

    Nytt marked

    Brav er Norges største sportskonsern, og eier blant annet Swix. Brav jobber for tiden aktivt inn mot det kinesiske markedet.

    - Vi syns vintersportsatsingen til Kina i forbindelse med OL i 2022 er spennende. Vi har gjennom vår distributør i Kina deltatt i blant annet rulleskiarrangementer for å gjøre langrenn kjent for kineserne. I Beijing har det vært verdenscup på rulleski. Vi har sett frem til å komme i gang med arrangementer i alle ski-idretter, men dette har av naturlige grunner ikke latt seg gjennomføre enda, sier Åge Skinstad, markedsdirektør i Brav.

    Mer enn bare vintersport

    Innovasjon Norge har kontorer i både Beijing og Shanghai, og jobber foruten vintersport også med energi, miljøteknologi, smarte byer, maritim næring, bioøkonomi og havbruk.

    - Som representanter for det offisielle Norge fungerer vi som en viktig døråpner for norsk næringsliv i Kina. Den urbane middelklassen er en av de viktigste drivkreftene bak Kinas økonomiske vekst og utvikling. De er unge og kjøpesterke, men også svært prisbevisste. I tillegg er de opptatt av helse og en sunn livsstil. Nordiske varer og tjenester – som møbler, helsekostprodukter, ren mat, fritidsaktiviteter, klær og småbarnsprodukter – passer godt med deres preferanser, sier leder for kontorene i Kina, Rolf Almklov.

    Leder for Innovasjon Norge i Kina, Rolf Almklov, deltar i paneldiskusjon på WWSE. Her delte han norske erfaringer og langtidseffekter fra gjennomføringen av et bærekraftig OL.
    Leder for Innovasjon Norge i Kina, Rolf Almklov, deltar i paneldiskusjon på WWSE. Her delte han norske erfaringer og langtidseffekter fra gjennomføringen av et bærekraftig OL.

     

    Møbelprodusenten Flokk er et eksempel på en bedrift som har et marked i Kina, og deltok også på World Winter Sport Expo.

    - Kina er et raskt voksende marked for design og livsstilsprodukter, og produkter fra Norden har en sterk appell i det øvre sjiktet av markedet. Vi er kjent for natur, renhet og generelt en sunn livsstil, noe som også gjenspeiles i våre produkter. Flokk er allerede etablert i Kina, men drar likevel stor nytte av å delta på arenaer som underbygger den norske merkevaren, sier Frederik Fogstad, Senior Vice-President i Flokk International.

    Global Growth

    Samtidig med en oppkjøring mot World Winter Sport Expo har Innovasjon Norge kjørt eksportprogrammet Global Growth Kina 2022. I dette programmet har 25 bedrifter fra mat, drikke og helsekost, og fra alle fylkene i landet, jobbet strategisk inn mot det kinesiske markedet.

    For mer informasjon om denne satsingen, kontakt; Liv Inger Tønjum liv.inger.tonjum@innovasjonnorge.no

    World Winter Sport Expo

    World Winter Sport Expo er et ledd i den brede satsingen frem mot OL i Beijing, hvor virksomheter som leverer varer og tjenester rettet mot kinesiske forbrukere inviteres til å delta.

    Vår satsing innebærer messer og seminarer i Kina og i Norge, og kompetanseprogram for å bistå selskaper som vil inn i det kinesiske markedet.