• EN
  • Logg inn
  • Slik lykkes du i Øst-Afrika

     Innovasjon Norge / Anne Line Kaxrud
    Innovasjon Norge / Anne Line Kaxrud

    Visste du at Innovasjon Norge har et kontor i Øst-Afrika, som bistår norske selskaper i Kenya, Tanzania og Uganda? Vi har snakket med Innovasjon Norges direktør for Øst-Afrika, Eli Bleie Munkelien, om hva som kjennetegner regionen, de norske selskapene som gjør det bra, og de vanligste utfordringene.

    Rundt 40 norske bedrifter opererer i Kenya. Landet har den største økonomien i Øst-Afrika, og er en naturlig inngangsport for de fleste norske selskapene i området. 60 prosent av norsk eksport til Kenya er kjemisk gjødsel, mens importen hovedsakelig består av planter, blomster, te, kaffe og krydder. 

    Det er nå en yrende interesse for samarbeid på andre områder, særlig innen digitalisering, ren energi, og landbruksteknologi.  

    Antall bedrifter som etablerer seg i regionen er voksende, og nå har dere akkurat arrangert et større norsk næringslivsforum i Nairobi. Det virker som det er gode tider for norske selskaper i området? 

    -Slike arrangementer samler ulike beslutningstagere som er viktige for å lykkes, inkludert forretningsforbindelser, potensielle partnere, og næringslivsorganisasjoner. Samtidig lager vi en god ramme hvor vi får vist frem det beste Norge har å by på som er tilknyttet behovene og strategiske prioriteringer i Kenya. Vi legger allerede merke til at det er stor interesse for norske bærekraftige og innovative løsninger. Det er rett og slett en god match her. 


    I dag er rundt 40 norske bedrifter til stede i Kenya. Hva kjennetegner bedriftene som gjør det bra? 
     

    • De har en løsning som passer behovet i markedet. 
    • De har en langsiktig strategi for sin tilstedeværelse i markedet 
    • De har et nettverk rundt seg med andre som har lykkes, med erfaring og kompetanse  
    • De har tenkt igjennom risiko og utfordringer knyttet til god forretningsskikk og er skodd for å takle dem 


    Hvor mener du det er størst muligheter for norske selskaper fremover? 
     

    -Basert på interesse fra norsk næringsliv og markedsanalyse her i Kenya ser vi særlig muligheter innen fornybar energi, IKT og smarte byer, samt landbruksteknologi. I tillegg ser vi at mange impact-investorer er aktive i Øst-Afrika, mens andre har ønsker om å bli aktive. Og kombinasjonen av kapital og investeringsmuligheter er gull. 

     

    Hva er den største utfordringen norske selskaper møter når de satser i Kenya og Øst-Afrika? 

    -Generelt kan man vel si at TTTThings Take Time – har en egen Afrika-dimensjon. Hvor lang tid tar er avhengig av hvor mye papirarbeid som kreves knyttet til din business.  

     

    Du tok nettopp over som direktør i regionen, men du har vært her en del tidligere. Hva er dine største lærdommer fra tiden her? 

    -Min største lærdom ligger sannsynligvis i fremtiden, men en viktig lærdom å formidle er at Øst-Afrika er et moderne samfunn. De har hatt mpesa, ala vår vipps, lenge før oss. Parkering er digital, uber er etablert for lenge siden, og butikkene tilbyr både vestlig, asiatiske og lokale varer. De har merking og sporing av både ville dyr og av husdyr. Dette passer utmerket for norske innovative produkter som ofte krever kunnskap og erfaring fra tidligere.  
     

    -Tidene har forandret seg fra min oldefar flyttet hit på 30-tallet for jobbe for et norsk landbruksselskap. Det at jeg fortsatt har mye slekt i Øst- og Sør-Afrika har gjort sitt til at jeg både har fulgt utviklingen her, og at jeg har hatt et sterkt motiv for å jobbe for at norske selskaper skal lykkes i Øst-Afrika. Og er det noe jeg har lært så er det at det er mange muligheter for å lykkes her. 

     

    Innovasjon Norge har kontor i Øst-Afrika med fire ansatte. Hvordan kan de hjelpe norske selskaper som ønsker å komme inn på markedet?  

     
    -Som i alle de internasjonale markedene vi er til stede skal Innovasjon Norge være en døråpner som kobler norske bedrifter med kunder, partnere og kunnskapsmiljøer i viktige vekstmarkeder for norsk næringsliv. Helt sentralt er markedsanalyser, partnersøk, nettverk, bistå med beriftsbesøk og kunnskap om forretningskultur og risiko knyttet til etikk og god forretningsskikk.

    -I tillegg har vi mulighet til å gi noe finansiell støtte til prosjekter og selskaper som kan bidra til å bygge arbeidsplasser og øke tilgangen til fornybar energi. 

     

    Kontakt:  

    Eli Bleie Munkelien, eli.bleie.munkelien@innovasjonnorge.no, +254 792338063