• EN
  • Logg inn
  • Markedsføring via direktestrømming tar av i Kina

    Norske bedrifter deltok nylig på en av Kinas heteste markedsføringskanaler for forbruksvarer.  

    Direktestrømmet markedsføring og salg er en raskt voksende trend innen e-handel i Kina. Kjendiser – eller såkalte influensere – strømmer programmer direkte til folks mobiltelefoner.

    En av plattformene er Taobao. Plattformen har 800 millioner personer i basen. Ni norske bedrifter deltok i en direktesendt sending på Taobao’s salgskanal Tmall nylig.

    - Jeg tror denne måten å markedsføre produkter på kommer til å spre seg raskt til andre land. I Kina har de tatt direktestrømmet markedsføring til nye høyder. Ved å gå sammen slik disse norske bedriftene har gjort, får de drahjelp fra merkevaren Norge. Mange kinesiske forbrukere setter pris på norske bærekraftige og trygge produkter, sier Désirée Vikse, nestleder ved Innovasjon Norges kontor i Kina.

    Kina er på plass nummer fem over landene Norge eksporterer mest varer til. Fra 2018 til 2019 økte den norske eksporten av varer og tjenester til Kina med hele 59 prosent, det vil si fra 30 milliarder kroner til over 47 milliarder kroner.

    I den første sendingen deltok ni norske bedrifter som allerede er til stede i Kina, nemlig Orkla (Jordan, Møllers og Vitaminbjørner), Flokk (Capisco), Nordic Explorer (Janus), Nordic Express (Marine Matrix, Mills og Medox), Hurra, Beckmann, Voss, Solsone (Triomar) og Leading group (GC Rieber Compact). Bedriftene ønsket mer synlighet for å kunne posisjonere seg i Kina.

    - Direktestrømmingen ga god markedsføring overfor nye kundegrupper. Bedriftene var fornøyd med synligheten underveis i programmet, men også med oppkjøringen i sosiale medier i forkant og med omtale i etterkant. Vi vil vurdere å legge til rette for denne type markedsføringsaktiviteter flere ganger, sier Vikse.

    En av bedriftene som deltok var Beckmann, som selger skolesekker til barn.

    - Dette var et spenstig initiativ til å hjelpe norske bedrifter i Kina! Vi satte stor pris på å kunne delta i sendingen. Det hjalp oss i arbeidet med å bygge opp kjennskapen til våre produkter i den viktigste målgruppen for oss. Det å bli assosiert med andre norske merkevarer er også positivt, sier Ole Flak Hansen, daglig leder i Beckmann.

    Beckmann selger skolesekker til 20 land. Kina er det viktigste eksportmarkedet der produktene selges både online og i butikker. 

    Innovasjon Norge bistår norske bedrifter som ønsker å vokse internasjonalt, og har ansatte i strategisk viktige markeder med spisskompetanse på lokale forhold. Bedriftene kan få hjelp til å se hvilke vekst- og markedsmuligheter som finnes, og øke sin kompetanse gjennom kurs, programmer og konkrete verktøy.