Hopp til hovedinnhold

Gjennombrudd for norske Sayfr i Japan

Mann foran japansk tempelFoto: Sayfr
Yuzuru Goto er ansatt av det norske teknologiselskapet Sayfr i Japan.
Norske Sayfr inngikk nylig en avtale med rederiet “K” Line i Japan om bruk av Sayfrs digitale produkter i rederiets program for å utvikle organisasjonskultur.

Rederiet vil bruke Sayfr sin miks av data, innsikt og digitale treningssimuleringer for å endre sikkerhetskultur. Innovasjon Norge har vært en støttespiller for Sayfr, både med finansiering og i møtet med det japanske markedet.

- Innovasjon Norge skal bidra til at norsk næringsliv er konkurransedyktig over hele verden og at bedriftene øker sin lønnsomme, internasjonale aktivitet. Eksport er viktig for bedriftene og for Norge, sier Per Arve Frøyen, avdelingsleder for Innovasjon Norge Japan.

Japanske Kawasaki Kisen Kaisha (“K” Line) er blant de ledende rederiene i verden, med en flåte på 442 skip. Sayfr AS ble etablert for tre år siden og har utviklet digitale, skalerbare verktøy som brukes til å endre sikkerhetskulturen i organisasjoner. Starten var et doktorgradsarbeid på NTNU fra 2004. Den nye kontrakten vil bidra til at over 30 prosent av Sayfrs lisensinntekter vil komme fra japanske kunder.

Krevende marked

Mange tenker at Japan er et svært krevende marked som krever lang tid å få tilgang til. Det er et riktig inntrykk, men det som teller aller mest er ikke ulikt andre markeder: unike løsninger og god kvalitet.

- Det er kjempespennende at et norsk teknologiselskap som Sayfr har fått på plass en så omfattende avtale med et stort japansk selskap. Sayfr kommer med et grundig og gjennomarbeidet konsept. Det hjelper også at Sayfr har tilknytning til den norske maritime klyngen, som har et meget godt renommé i Japan. Og ikke minst at selskapet har knyttet til seg en lokalt ansatt som forstår både Japan og maritim næring. Her er det mye som er gjort riktig, sier Frøyen.

Godt lokalt nettverk

Sayfr har fått støtte fra Innovasjon Norge både i utviklingen av teknologien og i forbindelse med markedsfremstøtet i Japan. Forløperen til Sayfr, konsulentselskapet Propel, fikk etablerertilskudd kr 200 000 i 2011.

Johan Rostoft, CEO Sayfr (til venstre). Yuzuru Goto, direktør og japanansvarlig (øverst til høyre). Per Arve Frøyen, direktør Innovasjon Norge Japan
Johan Rostoft, CEO Sayfr (til venstre). Yuzuru Goto, direktør og japanansvarlig (øverst til høyre). Per Arve Frøyen, direktør Innovasjon Norge Japan.

Sayfr fikk lån på kr 2,5 millioner kroner i juni 2019, og tidligere i år et lån på fire millioner kroner fra DNB gjennom den Innovasjon Norge-støttede Vekstgarantiordningen. Da Sayfr intensiverte sin aktivitet i Japan i 2020 fikk selskapet bistand fra Innovasjon Norges kontor i Tokyo. De sparret med kunden om strategi relatert til markedsinngangen. Ett konkret råd var å bli medlem av det norske handelskammeret i Japan (NCCJ). Sayfr er nå representert i styret i NCCJ og drar nytte av et etablert nettverk av over 60 norske selskaper i Japan.

- Møtet med Innovasjon Norge og Team Norway i Japan har vært svært nyttig for oss. Det er ikke helt enkelt å være ny i et marked så langt borte. Gjennom dette samarbeidet har vi raskere fått et godt lokal nettverk og troverdighet, sier Rostoft.

Samarbeidet med “K” Line har også ført til at Sayfr har fått andre japanske kunder, nemlig MSI (Mitsui Sumitomo Insurance).

Publisert :
Sist oppdatert :