Hopp til hovedinnhold

Inntar Japan med landbasert laks

Finansdirektør Pål Grimsrud (t.v), styreleder Per Grieg jr., styreleder og konsernsjef Joachim Nielsen i Proximar SeafoodFoto: Proximar Seafood
Finansdirektør Pål Grimsrud (t.v), styreleder Per Grieg jr., styreleder og konsernsjef Joachim Nielsen i Proximar Seafood er klare til å starte byggingen av et innendørs oppdrettsanlegg i Japan. 
Samtidig som Proximar Seafood planlegger første spadetak på oppdrettsanlegget ved foten av fjellet Fuji går de på børs med et topplag i ryggen.

- Vi skal etablere oss som en ledende produsent av atlantisk laks i Japan, og utnytte det fortrinnet vi har med norsk kompetanse. Fisken vår blir produsert innendørs, i umiddelbar nærhet til markedet, sier administrerende direktør i Proximar Seafood Joachim Nielsen.

Japan er et stort og viktig marked for sjømat, og norsk laks har et godt rykte. Nå skal landbasert oppdrett sørge for å spare klimaet for utslipp fra frakt. Det nye anlegget til Proximar Seafood ved foten av Fuji-fjellet skal stå klart i 2023.

- Fremfor flyfrakt fra Norge til Japan, kan vi produsere lokalt. Dette alene utgjør en besparelse på cirka 57.000 tonn CO2 per år. Videre bygger vi jo en lukket produksjon, hvor alt av avfall blir håndtert, forteller Nielsen.

Hjulpet inn av Innovasjon Norge

Innovasjon Norges kontor i Tokyo har jobbet med Proximar Seafood siden oppstarten i 2015. Direktør i Innovasjon Norge Japan, Per Arve Frøyen, forklarer at det japanske markedet har skyhøye forventninger til kvalitet.

- Japan er et stort, men krevende marked for sjømat, med betydelige muligheter for vekst for aktører som har gode løsninger og evne til å levere på kanskje de høyeste forventningene til kvalitet i verden, sier Frøyen.

Rådgiver i Innovasjon Norge Japan, Keisuke Nakayama
Rådgiver i Innovasjon Norge Japan, Keisuke Nakayama, har jobbet med Proximar Seafood siden oppstart.

Han påpeker at Japan er et land hvor relasjoner og møter mellom mennesker er viktig for å lykkes med forretninger.

- Det er svært viktig å kunne stille på fysiske møter. Derfor har pandemien vært krevende. Vi har ordnet og deltatt på møter mellom Proximar og aktørene her i Japan, som banker, byggefirmaer og tekniske konsulenter, sier Frøyen.

Nielsen mener Innovasjon Norge har vært en viktig partner fra planlegging til byggestart.

- I et land med store kulturforskjeller og språk barrierer er vi avhengig av lokal bistand. Videre har det vært mange omfattende prosesser, hvor det har vært behov for lokal forståelse og kunnskap. Dette både knyttet til markedsforståelse, valg av lokalitet, bistand i søk etter relevante konsulenter og entreprenør og så videre. Her har Innovasjon Norge gjort en betydningsfull jobb, sier Nielsen.

Klare for børs

Det er mange som har troen på Proximar Seafood. Nå er de klare til å gå på børs, etter en vellykket emisjon på 400 millioner kroner. De har fått med seg store investorer som Øystein Stray Spetalen, DNB Asset Management, Fondsfinans Kapitalforvaltning, Klaveness Marine Finance, Astrup-familiens Pactum og Tor Dagfinn Veen.

Nielsen mener det er viktig at Innovasjon Norge er til stede på bakken i markedene hvor norske selskaper satser stort.

-Det er helt avgjørende, og særlig i et land som Japan. For å lykkes er man avhengig av å ha en tett oppfølging og å være til stede. For vår del, som er et selskap i etableringsfasen, har det ikke vært mulig å være til stede hele tiden. På den måten har Innovasjon Norges bistand med oppfølging lokalt også vært viktig, sier Nielsen.

Byggingen av anlegget i Japan starter i løpet av første kvartal i år. Når ferdig anslår selskapet at produksjonsvolumet vil være 5 300 tonn laks.

Publisert :
Sist oppdatert :