Hopp til innhold
  • EN
  • Logg inn
  • Norsk sjømatsatsing i Kina

    Stands på messe
    Stille før start på den norske standen på årets China Fisheries & Seafood Expo i Qingdao.Innovasjon Norge

    14 norske sjømataktører er med når Asias viktigste sjømatmesse arrangeres fysisk og digitalt i Qingdao i Kina i denne uka.

    China Fisheries & Seafood Expo (CFSE) til en av de viktigste markedsplassene for sjømatprodukter, ikke bare for det kinesiske markedet, men for hele Asia. Det blir i år anslått at over 35 000 profesjonelle aktører og innkjøpere fra hele verden vil besøke messeområdet, der rundt regnet 1600 utstillere fra 53 land vil vise frem produktene sine.

    Profileringsarena

    Innovasjon Norge er tilrettelegger og organisator av den norske profileringen i Qingdao.

    - Denne messa er en sentral profileringsarena og døråpner for hele det asiatiske sjømatmarkedet. Derfor er det viktig for norsk sjømatnæring å være synlig her, sier Lin Li, som er seniorrådgiver i Innovasjon Norge og ansvarlig for den norske standen.

    - Det nye i år er at det i tillegg til den fysiske messa også er opprettet en digital markedsplass, der alle produktene på messa er vist frem. Der kan interesserte kjøpere ta kontakt og gjøre avtaler med selgerne. Etter at selve messa er avsluttet, vil denne digitale arenaen holde åpen frem mot slutten av året. Det gir ytterligere salgsfordeler for de eksportørene som deltar, forteller Lin Li.

    Hurtigst voksende

    Kina regnes som et av verdens hurtigst voksende sjømatmarkeder. På lista over de ti viktigste markedene for norsk sjømat er Kina på en åttendeplass. Etter en nedgang under koronapandemien er sjømateksporten fra Norge til Kina nå i ferd med å ta seg opp til nye høyder.

    Hittil i år er det ifølge seafood.no eksportert norsk sjømat til Kina til en verdi av 3,95 milliarder kroner. Det er allerede mer enn den samlede eksportverdien for normalåret 2019, da det ble eksportert sjømat til Kina for i alt 3,63 milliarder kroner.