Hopp til innhold
  • EN
  • Logg inn
  • Støtter brenselceller med 54 millioner kroner

    Geir Bjørkeli, administrerende direktør i Corvus Energy, viser frem den eksisterende batterifabrikken i Bergen.
    Geir Bjørkeli, administrerende direktør i Corvus Energy, viser frem den eksisterende batterifabrikken i Bergen.Corvus Energy

    Batteriprodusenten Corvus Energy skal utvikle og produsere brenselcellesystemer for hydrogen til skip. Innovasjon Norge støtter prosjektet med 54 millioner kroner.

    Skipsfarten skal kutte kraftig i klimagassutslippene de neste tiåreneBrenselceller, som lager elektrisk energi fra et drivstoff som hydrogen, er et viktig bidrag. Corvus Energy fra Bergen satser nå stort på slike brenselcellesystemer. 

    Utvikling og produksjon i Bergen 

    Å bruke hydrogen som drivstoff sammen med batteriteknologi for skip er høyaktuelt, og vi er ikke i tvil om at denne satsingen treffer markedet. Selskapet er i gang med et banebrytende arbeid, og det er svært gledelig at de vil etablere en fabrikk i Bergen som vil bidra til mange spennende arbeidsplasser i Vestland, sier Nina Broch Mathisen, regiondirektør i Innovasjon Norge Vestland. 

    Nylig sikret selskapet seg finansiering fra Innovasjon Norge på 50 millioner kroner, mens LMG Marin fikk innvilget 4,3 millioner kroner til utvikling av skipsdesign som gjør det mulig å bruke teknologien på skip. 

    - Finansieringen fra Innovasjon Norge gjør at vi trygt kan begynne prosessen med å ansette flere folk og sette sammen teametsier Geir Bjørkeli, administrerende direktør i Corvus Energy.

     

    I salg fra 2024 

    Brenselcellesystemene skal produseres i storskala for maritim industri. Etter planen skal det første systemet være om bord på et skip og klar for testing i 2023Året etter skal det være i salg. 

    - Slike hydrogenløsninger er et viktig skritt for å nå skipsfartens ambisiøse mål om å kutte klimagassutslippene med 50 prosent innen 2050, understreker Bjørkeli. 

    Selskapet har med seg Equinorrederiene Wilhelmsen og Norled, skipsdesignfirmaet LMG Marin, klyngen NCE Maritime Cleantech og Universitet i Sørøst-Norge på laget. Toyota skal levere selve brenselcelle-modulene. Den japanske bilprodusenten har lang erfaring i å produsere slike brenselceller for biler og andre kjøretøy på land. Nå blir de med på den norske satsingen til havs.  

    Avtalen sikrer oss tilgang tibrenselcelle-teknologisamtidig som det muliggjør storskalaproduksjon og konkurransedyktige priser. Produksjonen vil være Norges første i sitt slag, og styrke landets ledende posisjon i den globale innsatsen for avkarbonisert skipsfart, forteller Bjørkeli.