Hopp til hovedinnhold

Tillit bygges over tid

Heidi Dahl, leder av Innovasjon Norges kontor i Milano.
- Milano er den italienske næringslivshovedstaden, sier Heidi Dahl, leder av Innovasjon Norges kontor i Milano.
Heidi Dahl leder Innovasjon Norges kontor i Milano. Der jobber de tett på noen av verdens fremste design-, interiør- og møbelmiljøer.   

Navn: Heidi Margrete Dahl

Bakgrunn: Er fra Oslo, første studier var musikk. Deretter Markedshøyskolen i Oslo og business ved Imperial College i London. Har alltid jobbet internasjonalt og har ledet flerkulturelle team innen forretningsutvikling i selskaper som First National Finance Corporation og Reed Elsevier. I Innovasjon Norge har hun vært kontorleder i London, internasjonal direktør for reiseliv, regiondirektør for Europa og kontorleder i Sør-Afrika.

Nåværende stilling: Leder Innovasjon Norges kontor i Italia.

Antall ansatte på kontoret: Fem.

Familie: Gift med Iain – en stolt skotte. Har tvillingene Isabella og Jessica og bonusdøtrene Ailsa og Laura.


Heidi Dahl har ikke for vane å sitte stille lenge om gangen. Det bærer CV-en hennes preg av, og det opplever medarbeiderne rundt henne. Heidi er aktiv, trives med mennesker rundt seg og mange baller i luften.

- Ved å jobbe sammen om å oppnå tydelige mål er jeg sikker på at kan vi oppnå bedre resultater enn om vi jobber alene, sier Heidi. – Da jeg jobbet i Sør-Afrika utforsket vi nye måter å posisjonere Norge som bærekraftig leverandør for havneutvikling på. Vi samlet små og store aktører fra Norge og Sør-Afrika til innsats i prosjektet Task Force Smart Ports. Målet var at de norske skulle få bedre forståelse av de sør-afrikanske utfordringene, mens de sør-afrikanske aktørene lærte mer om hvilke løsninger Norge kunne levere.

Du har ledet Innovasjon Norges London-kontor, vært direktør for region Europa og ledet kontoret i Sør-Afrika. Hva tar du med deg fra disse stillingene inn i arbeidet i Italia?

- I Innovasjon Norge har vi mange høyt kvalifiserte lokalt ansatte, og de er en fantastisk ressurs for selskapene som ønsker seg ut i verden. De har relevante og solide nettverk som er viktige for at vi skal lykkes. Ved å jobbe sammen oppnår vi de aller beste resultatene for kundene, i London, Cape Town eller Milano.

Hvordan skiller Italia seg fra de andre landene du har jobbet i?

- Det er store kulturforskjeller. Sør-Afrika er et multikulturelt land med elleve offisielle språk og enda flere folkeslag og stammer. Det er helt nødvendig å være klar over kompleksiteten når man skal lede team og prosjekter i et marked som Sør-Afrika.
I Italia er business mer formelt og det er et mer homogent land, men én ting er felles: Det er utrolig viktig å bygge tillit. De ønsker å handle med noen de stoler på, og tillit bygges over tid. Det krever mer langsiktig jobbing enn mange er vant til i Norge.

Milano er Italias nest største by – kjent for operahuset La Scala, to store fotballag, mote, design og shopping. Byen har en rekke virksomheter innenfor ferdigvareindustri. Hva betyr det for dere å være der i stedet for i hovedstaden Roma?

- Milano er den italienske næringslivshovedstaden. Milano og omegn har sju millioner innbyggere, er et sentrum for verdiskaping, og har et av de høyeste BNP per innbygger i Europa. Området er godt koblet på de andre europeiske landene gjennom et effektivt nettverk av veier og jernbane.

Opp gjennom årene har Innovasjon Norge og Team Norway arrangert møbelutstillinger eller stands på internasjonale møbelutstillinger i Italia. Hvordan ser publikum der på norsk møbeldesign?

- Milano er vertskap for den største utstillingen for møbelbransjen og beslektede bransjer. Salone del Mobile ble arrangert første gang i 1961, tiltrekker seg mer enn 350 000 besøkende, med mer enn 1200 utstillinger og arrangementer i det som nå er designuka. Vi har organisert norsk deltakelse siden 2011, og mer enn 25 norske produsenter har vist seg fram i Milano.

Italienere elsker nordisk design og livsstil, den nordiske stilen er en trend! De vil ha vakre gjenstander og kjøper siste nytt i design. Men de klarer ikke å skille hva som er dansk, finsk eller norsk.

Hva ser du som norske styrker i internasjonal konkurranse?

- Å være norsk er i seg selv en styrke. «Norvegia» - Norge – skaper positive assosiasjoner hos italienerne, som pålitelighet, bærekraft, god design, ærlighet, sunn livsstil og nærhet til naturen.

Norske virksomheter jobber stadig mer med bærekraftige løsninger. Hva betyr det for kundene?

- Bærekraft står øverst på dagsordenen og blir stadig viktigere. Italia har høyest andel resirkulering av avfall i Europa, og flest selskaper innenfor den sirkulære økonomien. Italienske forbrukere blir mer og mer oppmerksom på at de påvirker miljøet gjennom sin adferd. Derfor er det avgjørende å tilby bærekraftige produkter og løsninger.

Klarer norske virksomheter å fortelle sin historie på en måte som får italienerne til å ville handle med dem?

- Noen av selskapene er veldig gode på dette, men ikke alle. Små eller mellomstore selskaper som begynner internasjonalisering, er ofte ikke oppmerksomme på hvor mye større forretningsmiljøene er utenfor Norge, og undervurderer kompleksiteten. For å bli mer synlige må de investere mer i kommunikasjon og markedsføring.

Norske bedrifter konkurrerer helst på kvalitet, teknologi og holdbarhet. Er kundene villige til å betale ekstra for det?

- Generelt er forbrukerne her villige til å betale mer for kvalitet, men produsentene må bevise at de leverer. Italienerne bruker mye penger på mat, mote og design. Kvalitet er en av driverne.
I bedriftsmarkedet er pris en viktig konkurransefaktor, og for mange kunder vil det være et kompromiss mellom kvalitet og pris.

Heidis erfaring er at de som lykkes bruker tid på å forstå kulturen i markedene de skal inn i, slik at de unngår kulturelle feil.

- En vanlig feil er å tro at du kan designe et produkt for det norske markedet og introdusere et identisk produkt i et annet marked. En annen utfordring er at det nesten alltid tar lenger tid enn man tror. Ledere må ha flere tanker i hodet samtidig: strategi, gjennomføring, bygge interesse og kompetanse for global tenkning, samtidig som de ivaretar den daglige driften.

Publisert :
Sist oppdatert :