Program for å styrke konkurransekraften og lønnsomheten for bedrifter i handels- og servicenæringen.
I mange omstillingskommuner er mindre handels- og servicebedrifter særlig utsatte. Sårbare omstillingsområder med små handelsbedrifter opplever ofte handelslekkasje til større sentra, og nedlegging av arbeidsplasser og fraflytting medfører store utfordringer for disse bedriftene.
Formålet med programmet er å styrke deltakerbedriftenes lønnsomhet gjennom å arbeide med egen forretningsmodell og øke samarbeidet i regionen. Programmet består av samlinger med forelesninger og gruppearbeid. Deltakerne får i tillegg oppfølging mellom samlingene.
Å lede en bedrift er krevende og hektisk. Derfor har Innovasjon Norge utviklet et intensivt program over fem dager, hvor deltakerne lærer om de viktigste verktøyene for små og mellomstore bedrifter. Programmet gir oversikt over trender og markedskrefter som påvirker bransjen, og hvordan man best bør møte dette. Deltakerne får også en konsis og avansert oppdatering i moderne markedsføring, effektivt salgsarbeid og god serviceledelse. Deltakerne får konkrete verktøy som bidrar til å skape økt kundetilfredshet og -lojalitet, og programmet skal ha direkte effekt på deltakerbedriftenes lønnsomhet. Programmet omfatter både lokale, regionale og internasjonale markeder. En av landets fremste kursholdere i disse fagene vil gjennomføre programmet.
Det vil være tre samlinger gjennomført i tre påfølgende måneder. De to første samlingene går over to dager, og siste samling går over én dag. Programmet består av forelesninger, egenpresentasjoner, diskusjoner, egenarbeid og individuelle råd til hver enkelt deltaker/deltakerbedrift.
Mellom samlingene må deltakerne gjøre hjemmelekser som sendes til kursleder før neste samling, og som presenteres på samlingen. Etter presentasjonen vil hver deltaker få individuell tilbakemelding og råd for drift, salg og markedsføring av egen virksomhet. Erfaringsmessig er denne sekvensen svært verdifull for deltakerne.
Hver deltakerbedrift får en kundeundersøkelse og en handlingsplan for videre tiltak i hver enkelt bedrift. I tillegg vil servicenivået bli bedre både i deltakerbedriftene og på tettstedet generelt.
Målgruppen er små handels- og servicebedrifter i omstillingskommuner. Programmet er nøytralt med hensyn til type handels- eller servicebedrift, men vi ser at typiske deltakervirksomheter er dagligvarehandler, faghandler, håndverksbedrifter som også driver faghandel, servicevirksomheter, kultur og reiseliv. Vi anbefaler ti bedrifter i hvert prosjekt. Ingen forkunnskaper er nødvendig.
Kompetanseprogrammet gjennomføres over fem dager fordelt på tre samlinger i tre påfølgende måneder.
1. Samling (2 dager)
2. Samling (2 dager)
3. Samling (1 dag)
Kompetanseprogrammet har en veiledende pris på ca. 200 000 kr ekskl. mva. Kostnadsoverslaget er basert på at ti bedrifter deltar i programmet.
Omstillingsorganisasjonen ved leder for omstillingsarbeidet kan søke Innovasjon Norge om finansiell støtte til dekning av inntil 50 % av kostnadene. Resten dekkes av omstillingsorganisasjonen. Det anbefales også en egenandel per deltakerbedrift.
Her kan du laste ned maler for presentasjoner, informasjonsmateriell og annet verktøy.
Om kompetanseprogrammet (pptx)
Produktark kompetanseprogrammet (pptx)
Strategi, mål og ambisjoner (pptx)
Fem fundamenter (pptx)
Salg og selgere (pptx)
Markedsarbeid og planlegging (pptx)
Digitale medier (pptx)
Ledelse og egenutvikling (pptx)
Kundereise og kundeinnsikt (pptx)
Lønnsomhetsutvikling og økonomi (pptx)
Tips til presentasjon (pptx)
Diverse verktøy og arbeidsduker (pptx)
Situasjonsanalyse, HP og FP (docx)
Mal SoMe-plakat (xlsx)
Publiseringsplan SoMe (xlsx)
Budsjettmodell (xlsx)
Kalkyleeksempler (xlsx)