Det finnes ulike modeller for evaluering av tilbud. En måte å gjøre det på er å gi alle tilbyderne poeng fra 0‐10 for hvert tildelingskriterium, slik at den tilbyderen som leverer best på et gitt kriterium, får 10 poeng, mens de øvrige tilbyderne får en relativt lavere poengscore. Det skal gis en vurdering av hver tilbyder for hvert tildelingskriterium med opplysninger om hva man har trukket poeng for. Når alle leverandørene har fått poeng, ganges poengene med den vektingen som er satt for det aktuelle kriteriet i konkurransegrunnlaget.
Eksempel:
Kriterium | Vekt |
Leverandør 1 |
Kommentarer Vektet poeng |
Pris | 45 % | 10 | 4,5 |
Kvalitet | 35 % | 7 | 2,45 |
Erfaring | 20 % | 8 | 1,6 |
Total | 100 % | 8,55 |
Kriterium | Vekt |
Leverandør 2 |
Kommentarer Vektet poeng |
Pris | 45 % | 8 | 3,6 |
Kvalitet | 35 % | 10 | 3,5 |
Erfaring | 20 % | 10 | 2,00 |
Total | 100 % | 9,10 |
I eksemplet over har leverandør 2 levert det økonomisk mest fordelaktige tilbudet.