Definisjoner

Korrupsjon

  • Unngå brudd på korrupsjonslovgivning, selv i land med svak håndhevelse av relevant lovgivning
  • Redusere risiko for korrupsjon og annen økonomisk kriminalitet gjennom antikorrupsjonsprogram tilpasset størrelse, virksomhet og risiko

Menneskerettighetene

  • Unngå brudd på menneskerettighets – og arbeidsrettighetslovgivning, spesielt i land med svak håndhevelse av relevant lovgivning
  • Forebygge brudd på menneskerettigheter i egen virksomhet og i verdikjeden blant annet gjennom aktsomhetsvurderinger
  • Håndtere brudd på menneskerettigheter i egen virksomhet

Arbeidsforhold

  • Respektere arbeidstakeres rettigheter
  • Samarbeide med de ansattes representanter
  • Motarbeide diskriminering
  • Bidra til avskaffelse av barnearbeid og tvangsarbeid

Miljø

  • Forebygge, håndtere og redusere negative miljøkonsekvenser av virksomheten
  • Innovere og implementere ny miljøteknologi

Forbrukerinteresser

  • Utvise god markedsførings- og reklameskikk
  • Sikre at varer og tjenester som tilbys er trygge og av god kvalitet

Aktsomhetsvurderinger

  • Foreta tilpassede aktsomhetsvurderinger for å kartlegge, forebygge, kunne gjøre rede for og begrense negative konsekvenser

Interessentdialog

  • Gi interessenter, spesielt de direkte berørte, anledning til å fremme sine synspunkter og bli tatt hensyn til i planleggings- og beslutningsprosesser så tidlig som mulig

Kontinuerlig forbedring

  • Med utgangspunkt i bedriftens nåsituasjon gjennomføre tiltak som stadig bringer virksomheten nærmere full ivaretagelse av alle prinsippene ovenfor

Globale prinsipper og beste praksis

  • Kjenne til relevante rammeverk og beste praksis i egen sektor og verdikjede