Oppfatning av Norge

Fjorder, fjell og naturfenomener topper listen over assosiasjoner som knyttes til Norge.

/link/8be7966924024f4dbfadabf5aff9ea9b.aspx
Foto: m_dickson/foap/visitnorway.com

Posisjoneringsanalyse 2016

Innovasjon Norge gjennomfører ukentlig målinger i Norge, Sverige, Danmark, Storbritannia, Tyskland, Nederland, Frankrike og Russland, hvor formålet blant annet er å avdekke oppfatningen av Norge som ferieland og sannsynligheten for  å reise til Norge som ferie. Respondentene blir blant annet bedt om å skrive ned det føsrte de tenker på når de tenker på Norge som reisemål og ferieopplevelser her. Deretter blir de bedt om å ta stilling til en rekke utsagn som har med norgesferie å gjøre.  

Naturskjønne Norge

Fjorder er den klart sterkeste assosiasjonen til Norge. Mange forbinder Norge med natur, som fjell, snø og landskap, i tillegg er det noen som får assosiasjoner til aktiviteter som ski, snowboard og fisking. 

Sterkere på by, kultur og historie

I 2016 var det flere respondenter som sa seg enige i påstanden at de kan oppleve spennende kultur og historie på ferien i Norge. Det var også flere som sa seg enige i at Norge er et sted for spennende byopplevelser. Norge vurderes også i større grad, som et sted for gode matopplevelser og lokale spesialiteter.

Last ned posisjoneringsanalysen 2016

 

Vareprat om Norge på nett

Rapporten, som er utarbeidet av Bloom Consulting på oppdrag fra Innovasjon Norge, viser utvikling i søk etter Norge som turistnasjon i 2015 og 2016. De mest brukte søkemotorer i verden er overvåket og til sammen representere disse en andel på 90 prosent av alle søk i perioden.

Også i søk på nett blir Norge forbundet med det naturskjønne, men mye søk går på konkrete produktinformasjon; søk etter attraksjoner, destinasjoner, cruise, overnatting og vinteraktiviteter, Livevel etter etterspørselen etter Norge på nett variert, og du kan lese rapporten her.

Last ned rapporten (pdf)

Se statistikk for VisitNorway.com 2016