• EN
  • Logg inn
  • Global Growth Culture Tourism

    Bedrifter som deltar utvikler kulturprodukter rettet mot turister.  Bedriften din får økt kompetanse innenfor innovasjon, vertskap, entreprenørskap og samarbeid.

    English version: Global Growth Culture Tourism

    Dette gjøres gjennom (1) utvikling av forretningsmodeller og kommunikasjonsstrategier, (2) kunnskapsutveksling mellom deltakerne og (3) å lære fra andre suksessfulle kulturorganisasjoner og bedrifter samt samarbeid mellom disse i Tyskland og Nederland. Deltakelse i dette Global Growth programmet gir et utvidet nettverk mellom relevante partnere i og utenfor Norge.

    Hvorfor er det viktig å fokusere på kulturinteresserte turister?

    Studier og undersøkelser viser at kulturopplevelser er en viktig del av både nasjonale og internasjonale turisters planlagte opplevelser. Kulturinteresserte turister som kommer til Norge ser etter mye mer enn bare kunst, de ønsker seg lokalmat, lære om historien og oppleve naturen. I tillegg blir de lenger, reiser utenom høysesong og bruker mer penger enn den gjennomsnittlige turisten.

    Visit Norways analyser om kulturturisten fra 2016 viser at det er nær 47 millioner potensielle kulturturister i Tyskland og 11,4 millioner i Nederland. Den siste Turistundersøkelsen viser at begge landene har lav score på andelen kulturaktiviteter gjestene deltar på i Norge. Det er derfor et stort potensial for vekst fra disse segmentene i begge land til Norge.

    Tyskland og Nederland har begge klart å posisjonere seg som destinasjoner for kulturreiser, men har imidlertid forskjellige profiler. Et besøk til landene kan enkelt kombineres for å tilføre mer verdi for deltakerne i Global Growth programmet. Norge er æresgjest på Bokmessen i Frankfurt i oktober 2019, og med åpningen av det nye Munch museet og nytt Nasjonalmuseum i 2020 får Norge som kulturdestinasjon større internasjonal oppmerksomhet framover.

    Hvem bør delta?

    Hvis du er en:

    • Liten eller mellomstor bedrift i Norge
    • Har ett eller flere etablerte produkter innen kulturturisme, eller er interessert i å utvikle et internasjonalt kulturturisme produkt
    • Vil vokse
    • Vil og er klar for internasjonalisering

    Da kan dette Global Growth programmet være noe for deg.

    Vær oppmerksom på at dette Global Growth programmet ikke handler om å selge produkter, hverken til forbruker eller turoperatører, men at økt salg kan være et resultat av deltakelsen. Resultater av programmet kan være ny innsikt, ny/endret forretningsmodell og/eller produkter dere utvikler som passer for det internasjonale markedet, eller nye kommunikasjonsstrategier.

     

    Utkast til program

    Global Growth kulturturisme programmet består av 5 samlinger, som starter med kick-off i Norge i September, etterfulgt av samlinger i Tyskland og Nederland i november, før en ny samling i Norge i Januar. Avsluttende samling blir i begynnelsen av mars 2020 på verdens største reiselivsmesse ITB i Tyskland, med besøk på Culture Lounge.

    Programmet kan bli endret.

     

    Programmet inkluderer:

    • Markeds besøk i Tyskland og Nederland
    • Møter og nettverk med vellykkede bedrifter og eksperter med lang erfaring innen kulturturisme
    • Innsikt i internasjonal kulturturisme, produkter og forretningsmodeller
    • Utvikling av forretningsmodell for kulturturisme
    • Workshops

    Deltakelsesavgift:

    NOK 15 000 pr bedrift.

    Deltakeravgiften dekker ikke reisekostnader eller overnatting.

    Frist for påmelding 6. september.

    Ønsker du å snakke med en rådgiver? Kontakt oss.