Tyskland er det største og mest relevante energimarkedet i Europa med betydelige utfordringer. Integrasjonen av et økende antall fornybare produkter, desentralisering av kraftproduksjon og strømforbruk og den økende etterspørselen etter e-mobilitet gjør det nødvendig å ha et velfungerende og pålitelig kraftdistribusjonsnett.
English version: Global Growth Smart Grid Germany
Det tyske energisystemet blir fundamentalt transformert, og nettoperatørene står overfor en enorm utfordring med energiovergangen. For det første gjør oppgangen til fornybar energi det stadig vanskeligere å holde tilbud og etterspørsel på linje og dermed nettet stabilt, ettersom tilgangen på vind og solenergi svinger sterkt avhengig av været.
For det andre må strøm fordeles annerledes. Med kjernefysisk utfasning går mange kraftverk i sør med sine mange industribedrifter ut av nettet, mens det samtidig bygges havvindparker utenfor kysten av Nordsjøen og Østersjøen. Elektrisiteten må transporteres fra nord til sør med nye, store linjer. For det tredje er beslutningen om å fase ut kull tatt og gir nye problemer for kraftnettet i Tyskland. Kraftnettoperatørene må foreta ytterligere investeringer på rundt 32 milliarder euro for å tilpasse nettet til energiomstillingen innen 2030
Tyskland trenger å bygge et fleksibelt, pålitelig, effektivt og intelligent distribusjonssystem. Det globale vekstprogrammet Smart Grid inviterer gründere med innovative løsninger for å utforske mulighetene og med ambisjon om å få kunder og markedsandeler innen kraft- og energisektoren. Det er for organisasjoner som liker å styrke sin tilstedeværelse på det tyske markedet, bygge og bekrefte en Go-To-Market-strategi, villige til å sette av tid og ressurser til programmet og å følge opp identifiserte forretningsmuligheter.
Deltakelse i dette programmet vil øke hastigheten og redusere risikoen når du forfølger nye forretningsmuligheter i Tyskland. Programmet er for bedrifter å
På omtrent ti virtuelle møter får deltakerne innspill og kunnskap for å utvikle sin markedsinngangsstrategi.
Prosjektet inneholder
Programmet er begrenset til en gruppe på 8 deltakere.
Programvarighet mai 2021 - mai 2022
April / mai digital avspark
Mai / juni markedsstrategi
Markedsbesøk i september (avgjøres senere)
Deltakeravgiften per selskap er 25 000 kroner for små og mellomstore selskaper og 50000 per stort selskap.