Global Growth Sports and Leisure China

 Angela Zhai
Angela Zhai

Det kinesiske sport- og fritidsmarkedet er i kraftig vekst drevet frem av en voksende middelklasse, livsstilstrender og det faktum at Beijing skal ha vinter-OL i 2022.

Kina etterspør Norges kompetanse til Vinter-OL i Beijing i 2022. President Xi Jingping har strategisk fokus på å utvikle vintersport til en idrett for landets befolkning og har iverksatt flere utviklingsprogram for at kinesere skal bli engasjert i vintersportsaktiviteter. Over 12 mill. kinesere står på ski og markedet har en årlig vekst på 20%. Norge som land er ettertraktet i Kina innenfor vintersportskompetanse og som leverandører av utstyr og tilbehør.

Sport- og fritidsmarkedet i Kina forventes å nå en omsetning på 470 mrd USD innen 2025 (kilde: www.statista.com). Den raskt voksende middelklassen viser endringer i livsstil og helgene blir i økende grad fylt med natur og idrettsaktiviteter. Markedene for sportsklær og fottøy, helse, fritid og utdanning viser årlig tilvekst på mellom 25-40%. Sport er på vei til å bli en livsstil og i økende grad oppfattes som en kulturopplevelse blant kinesere.

Utviklingen i konsumet har de siste årene også vært sterkt påvirket av vekst i e-handelen. Alibaba hadde 500 millioner brukere på sine plattformer i 2018 og 420 millioner brukere av betalingsløsningen Alipay. De forventer at 50% av alt internettsalg i verden vil skje i Kina i 2019.

Programmets mål

Global Growth-programmet skal bidra til en raskere realisering av selskapets internasjonale ambisjoner. Deltakelse vil redusere risikoen ved å forfølge nye, internasjonale forretningsmuligheter. Innhold i programmet vil bli skreddersydd for den enkelte bedrift. Vårt mål er å forkorte tiden det tar for din bedrift å oppnå markedsetablering og oppnå salg i det kinesiske markedet.

Hvem skal delta

Dette programmet er egnet for selskaper som allerede har noe erfaring fra salg i internasjonale markeder og har relevante produkter innenfor et eller flere av de følgende områdene:

  • Utstyr til vintersportsmarkedet
  • Utstyr til sports- og fritidsaktiviteter
  • Bekledning til sport og fritid

Hvorfor delta

  • Du vurderer internasjonal ekspansjon eller trenger sterkere internasjonal vekst
  • Din bedrift har en erklært internasjonaliseringsstrategi og vil utforske mulighetene i det kinesiske markedet
  • Du ser etter gode og relevante forretningspartnere/representanter i Kina
  • Din bedrift ønsker forsterket tilstedeværelse i dette markedet.
  • Du søker bedre markedsinnsikt for å utvikle en god markedsposisjon og en tydelig internasjonal merkevare
  • Du vil teste, bygge og bekrefte internasjonaliseringsstrategien din

Programfokus

  • Styrket markedsinnsikt og tilpasning av din strategi til forretningsmuligheter i det kinesiske markedet
  • Introduksjon til potensielle kunder og partnere i det kinesiske markedet.
  • Bygge din kompetanse for å gi deg gode forutsetninger til å gjøre forretninger i Kina; IPR, juridiske strukturer, forretningskultur, e-handel og sosiale media
  • Teste, utvikle og justere forretningsmodellen din for det kinesiske markedet og få råd om hvordan du best kan implementere den.

Hva kan du forvente?

Vi vil støtte deg i å bygge en internasjonaliseringsstrategi som er tilpasset det kinesiske markedet. Du vil få en dedikert rådgiver og tilgang på ekspertise som vil følge deg gjennom hele programmet.

Programmet inkluderer

  • 5 samlinger og individuell oppfølging
  • Workshops med fokus på markedsinnsikt og forretningsmodellering
  • 1:1 rådgivning for utvikling av forretningsplan
  • Pitch-trening med individuell oppfølging
  • B2B-møter med relevante markedskanaler og mulige samarbeidspartnere
  • Forståelse av forretningsmiljøer i Kina og sosial samhandling
  • Fokus på håndtering av kinesisk sosial media og e-handel
  • Informasjon om eksportforskrifter og praktiske retningslinjer
  • Innspill fra eksperter for brand-bygging og markedsføring mot det kinesiske marked
  • Nettverk med andre deltakende bedrifter og deling av erfaringer

Praktisk informasjon

Programmet tar sikte på å engasjere 8-10 relevante norske selskaper.
Programmets løper over en periode på 12 måneder og vil ha oppstart 2. kvartal 2019 til 2. kvartal 2020.

  • Kick-off møte og workshop (2 dagers program) vil bli avholdt i Oslo våren 2019.
  • Andre samling blir et ukes program i Beijing som dekker workshops og seminarer med en blanding av eksperter, mentorer, bransjeledere, investorer og fagfolk 3. kvartal 2019
  • Tredje samling (2 dagers program) i Oslo 4. kvartal 2019/1. kvartal 2020 med fokus på utvikling av forretningsmodell og markedsstrategi
  • Fjerde samling i Kina (varighet ca 1 uke) i 1. kvartal 2020 med fokus på oppfølging av relasjoner og leads.
  • Femte samling i Oslo 2. kvartal 2020 – oppsummering og videre arbeid.

I tillegg til samlingene må det påregnes tid til å følge opp leads og arbeide med tilpassing av forretningsmodell samt utvikling av merkevarestrategien for det kinesiske marked.

Programmet gjennomføres i samarbeid med Norsk Sportsbransjeforening og Norwegian Fashion Hub.

Deltakelsesavgift: 30 000 NOK per selskap (ekskludert innkvartering, reiseutgifter, mat og utstillingsgebyrer).

Programmet er nå åpent for påmelding.

Ta kontakt med Innovasjon Norge eller vår samarbeidspartner for dette programmet Norsk Sportsbransjeforening innen 15. februar 2019.

Ønsker du mer informasjon? Ta kontakt: