Det kinesiske sport- og fritidsmarkedet er i kraftig vekst drevet frem av en voksende middelklasse, livsstilstrender og det faktum at Beijing skal ha vinter-OL i 2022.
Kina etterspør Norges kompetanse til Vinter-OL i Beijing i 2022. President Xi Jingping har strategisk fokus på å utvikle vintersport til en idrett for landets befolkning og har iverksatt flere utviklingsprogram for at kinesere skal bli engasjert i vintersportsaktiviteter. Over 12 mill. kinesere står på ski og markedet har en årlig vekst på 20%. Norge som land er ettertraktet i Kina innenfor vintersportskompetanse og som leverandører av utstyr og tilbehør.
Sport- og fritidsmarkedet i Kina forventes å nå en omsetning på 470 mrd USD innen 2025 (kilde: www.statista.com). Den raskt voksende middelklassen viser endringer i livsstil og helgene blir i økende grad fylt med natur og idrettsaktiviteter. Markedene for sportsklær og fottøy, helse, fritid og utdanning viser årlig tilvekst på mellom 25-40%. Sport er på vei til å bli en livsstil og i økende grad oppfattes som en kulturopplevelse blant kinesere.
Utviklingen i konsumet har de siste årene også vært sterkt påvirket av vekst i e-handelen. Alibaba hadde 500 millioner brukere på sine plattformer i 2018 og 420 millioner brukere av betalingsløsningen Alipay. De forventer at 50% av alt internettsalg i verden vil skje i Kina i 2019.
Global Growth-programmet skal bidra til en raskere realisering av selskapets internasjonale ambisjoner. Deltakelse vil redusere risikoen ved å forfølge nye, internasjonale forretningsmuligheter. Innhold i programmet vil bli skreddersydd for den enkelte bedrift. Vårt mål er å forkorte tiden det tar for din bedrift å oppnå markedsetablering og oppnå salg i det kinesiske markedet.
Dette programmet er egnet for selskaper som allerede har noe erfaring fra salg i internasjonale markeder og har relevante produkter innenfor et eller flere av de følgende områdene:
Vi vil støtte deg i å bygge en internasjonaliseringsstrategi som er tilpasset det kinesiske markedet. Du vil få en dedikert rådgiver og tilgang på ekspertise som vil følge deg gjennom hele programmet.
Programmet tar sikte på å engasjere 8-10 relevante norske selskaper.
Programmets løper over en periode på 12 måneder og vil ha oppstart 2. kvartal 2019 til 2. kvartal 2020.
I tillegg til samlingene må det påregnes tid til å følge opp leads og arbeide med tilpassing av forretningsmodell samt utvikling av merkevarestrategien for det kinesiske marked.
Programmet gjennomføres i samarbeid med Norsk Sportsbransjeforening og Norwegian Fashion Hub.
Deltakelsesavgift: 30 000 NOK per selskap (ekskludert innkvartering, reiseutgifter, mat og utstillingsgebyrer).
Programmet er nå åpent for påmelding.
Ta kontakt med Innovasjon Norge eller vår samarbeidspartner for dette programmet Norsk Sportsbransjeforening innen 15. februar 2019.