Bedriftsnettverket "In the heart of Norway" jobber for å tiltrekke seg flere spansktalende turister. Målet er at hver bedrift skal øke omsetningen med fem prosent.
Etter initiativ fra Innovasjon Norges kontor i Innlandet og i Spania, ble bedriftsnettverket etablert med reiselivsbedrifter fra fire fylker i "hjertet av Norge". Bedriftene tilbyr overnatting, servering, opplevelser aktiviteter, attraksjoner og transport.
Nettverket deler kunnskap om det spanske markedet, og har så langt utviklet fire turforslag og tre rundreiser til spanske turoperatører. De har gjennomført visningsturer for presse med gode tilbakemeldinger og oppslag i media.
"In the heart of Norway" er inne i sitt andre år som hovedprosjekt. Så langt har Innovasjon Norge bidratt med nettverksmidler på over 1,1 millioner kroner. Prosjektledelsen er tydelig på at finansieringen og profesjonaliteten til Innovasjon Norge er helt avgjørende for at prosjektet vil lykkes.
- Innovasjon Norge er en uvurderlig døråpner og tilrettelegger i vårt arbeid for å nå det spansktalende markedet. Kontoret i Innlandet og i Madrid gjør det mulig å komme i direkte kontakt med spanske beslutningstakere, sier prosjektleder Bente S. Kvamme i BOOST Global Innovation AS i Drammen.
Målet er at tiltakene som igangsettes skal gi de deltakende reiselivsbedriftene en omsetningsøkning på fem prosent.