Vil du ha de siste nyhetene fra Innovasjon Norge?
  • EN
  • Logg inn
  • Smaken av gull

     Per Kvalvik
    Per Kvalvik

    En verdensmester må starte et sted. Ysteeventyret på Saghaug gard begynte på badet i bolighuset.

    Badet ble rigget til prøveproduksjon, og oppstarten for Tingvollost var et faktum. Siden 2003 har den familieeide bedriften ystet frem smakfulle og anerkjente oster.

    Selve ysteriet ble bygget i 2006, og tre år senere ble det oppført et nytt løsdriftsfjøs på Saghaug. Fra fjøset renner melken rett inn i ysteriet og ned i ystekarene, der de verdenskjente ostene blir til. I 2019 ble ysteriet og gardsbutikken utvidet, og produksjonskapasiteten økte fra 22 til 30 tonn ost årlig.

    Verdens beste ost

    Tingvollost produserer flere ostetyper, men er mest kjent for blåmuggosten Kraftkar. Den ble kåret til verdens beste ost under World Cheese Awards i San Sebastian i Spania i 2016. I tillegg til å bli verdensmester, ble Kraftkar også kåret til «Champion of Champions» – den aller beste osten av de 29 tidligere vinnerne. Etter disse topplasseringene fikk Tingvollost mye medieomtale og henvendelser fra hele verden.

    - Vi var totalt uforberedt på oppmerksomheten vi fikk. Innboksen var smekkfull, og alle spurte om hvor de fikk tak i osten vår. Mange steder solgte ut osten før den kom i butikken, ettersom de hadde lister som folk skrev seg på. En restauranteier fra Milano fløy til Molde og busset hit for å kjøpe med seg fire hjul Kraftkar tilbake til restauranten sin! forteller gründer og bonde Kristin Waagen.

    Først prøvde de å møte etterspørselen ved å sende litt ost til alle, men det ble krevende for familiebedriften og skapte misnøye hos mange som ville ha mer ost enn de fikk.

    - Vi måtte si til de nyeste kundene at vi hadde begrenset kapasitet, men at vi hadde planer om å øke den, slik at de heller kunne bli kunder på et senere tidspunkt. Dette grepet gjorde at vi satt igjen med rundt 60 butikkkunder. Det som var viktig for oss, var at vi ikke skulle fravike kvalitetskravene til osten vår, understreker Waagen.

    Støtte til investering og vekst

    Ifølge ostebonden er hemmeligheten bak suksessen jevn kvalitet gjennom mange år, fokus på merkevarebygging og god timing. Hun understreker betydningen av bidraget fra Innovasjon Norge og trekker frem noen av tjenestene.

    - Veksttilskuddet har betydd mye for oss. Det gjorde at vi kunne vokse så mye som vi selv og markedet tillot, uten å måtte tenke nevneverdig på hvor kapitalkrevende vekst er. Å vokse koster penger, og Kraftkar ligger minst seks måneder på lager før vi selger den. I tillegg har støtten til en dyktig mentor hjulpet oss til å bli gode på forretningsutvikling. Men kanskje er den moralske støtten – å vite at Innovasjon Norge har hatt tro på oss hele veien – vært det viktigste, sier Waagen.

    Satser innen reiselivet

    Ostebedriften på Nordmøre vil fortsette å vokse og skape arbeidsplasser til enda flere. Nå arbeider de med å utvide produktspekteret og ser på muligheter innen reiselivet.

    - Stadig flere kommer til gården vår, og de tar seg ofte god tid. Vi ønsker å tilrettelegge for flere opplevelser, varer og at de som besøker oss skal lære mer om hvordan maten blir til. Vi har dratt i gang reiselivssamarbeidet «Opplev Tingvoll», som er støttet av Innovasjon Norge. Målet er at turister som kommer til kommunen skal kunne overnatte og oppleve mye mer enn ost. 

    Waagen forklarer at for å komme dit må de samordne seg, og gjøre det enkelt for turister å booke seg inn på steder i området de synes er interessante.