• EN
  • Logg inn
  • Førerløse traktorer for verden

    Illustrasjon av traktoren med påmontert harv. AutoAgri
    Illustrasjon av traktoren med påmontert harv.AutoAgri

    Tre selskaper har gått sammen om å utvikle og produsere førerløse traktorer. Løsningen kan gjøre landbruket mer kostnadseffektivt og klimavennlig – både i Norge og verden.

    Innovasjon Norge har vært sparringpartner for AutoAgri siden oppstarten, og bidratt finansielt med tilskudd til kommersialisering og tilskudd til miljøteknologi.

    - Før vi fortsetter inn i en fase med kommersiell produksjon og leveranser, er det viktig for oss å kunne teste og demonstrere teknologien i fullskala for å redusere risiko. For et såpass komplekst produkt, er dette kostnadskrevende. Uten Innovasjon Norges finansielle støtte i en tidligfase, hadde prosjektet ikke kommet dit det er i dag, sier gründer og dagligleder Jostein Sandvik i AutoAgri.

    Det var Leksvik Industrimekanikk, Robotic Services og Haandfast som ble utfordret av den lokale næringshagen om å bruke kompetansen sin inn mot landbruket. I 2018 etablerte de AutoAgri. Utviklingen av førerløse traktorer skjer lokalt, med en ambisjon om regional serieproduksjon. Planen er å teste ute hos potensielle kunder fra 2021.

    Samarbeid styrker selskapet

    - Selskapets styrke er det unike samarbeidet mellom tre dedikerte eierselskap, med hver sin spesialkompetanse som er nødvendig for å lykkes. Prosjektet drar nytte av kompetanse utviklet mot andre markedsområder, men som nå er viktig for videreutvikling av landbruket, sier finansieringsrådgiver Torill Margrete Mevik i Innovasjon Norge Trøndelag.

    I utviklingsprosessen har selskapet hatt dialog med vekst- og gründersenteret i Innovasjon Norge, og kontorene i Trondheim og Steinkjer. Selskapet og eierne bak vurderes å ha solid kompetanse og gjennomføringsevne, kombinert med respekt for den krevende prosessen de står foran.

    For å vokse understreker gründeren hvor viktig det er å treffe med konseptet, samt ha tilgang til riktig og motivert kompetanse som kan ta prosjektet fra konsept til fungerende løsning.

    - Vi har både løst og redusert antall hindringer på veien ved å ha en eierstruktur med riktig og komplementær kompetanse for utvikling, og hele veien ha tett dialog med markedet, sier Sandvik.

    Unik traktor for fremtiden

    Den førerløse traktoren er unik i kraft av å være hundre prosent autonom, ha god vektfordeling med midtmontert utstyr og et trepunkts standardfeste til eksisterende redskaper. I tillegg vil både en helelektrisk og en plug in-hybrid drivlinje være tilgjengelig på kjøretøyet.

    Traktoren er mindre og lettere, og kan utføre oppgaver mer presist og fleksibelt enn en ordinær traktor. Dette gjør at små teiger fortsatt kan bli drevet, og at belastningen på jorda reduseres. Det bidrar også til at drivstoff-forbruket kan bli mer klimavennlig, og at maskinkostnadene kan reduseres. AutoAgri kan vise seg å bli viktig for fremtidens landbruk både i Norge og i ulike eksportmarked.

    Stort markedspotensial

    Landbruk, park og anlegg er hovedsegmentene som AutoAgri retter seg mot. Men de fleste bransjer som bruker tradisjonelle traktorer kan være et marked for produktet. I Norge ble det solgt over 3000 tradisjonelle traktorer i 2019, og i Europa er salget på 170 000 traktorer i året.

    - Norske bønder er sultne på ny teknologi, og hjemmemarkedet er viktig for oss innledningsvis. Et relativt høyt lønnsnivå sammen med norsk topografi og mindre gårdsbruk, er hovedårsakene til at vi anser Norge som et godt marked å begynne, sier Sandvik, og legger til at andre deler av Europa har lignende forutsetninger.