Vil du ha de siste nyhetene fra Innovasjon Norge?
  • EN
  • Logg inn
  • Automatiserte dypdykk etter data

    Offshoreselskapet NorSea bruker BI Builders Xpert BI-datavarehusløsning og Power BI til visualisering av data. BI Builders
    Offshoreselskapet NorSea bruker BI Builders Xpert BI-datavarehusløsning og Power BI til visualisering av data.BI Builders

    Tek-bedriften BI Builders har revolusjonert måten selskaper kan nyttiggjøre seg alle dataene de har tilgjengelig. Det har gitt enorm vekst i Norge, og et nyåpnet kontor i New York.

    – BI Builders jobber med kjempespennende teknologi. Da vi først kom i kontakt med dem i 2011, så vi potensialet i løsningene deres med en gang. Teknologien var unik, og markedet var enormt for tjenestene. Nesten ingen andre selskaper kunne tilby samme løsning den gangen, forteller Bente Rød Eide, finansieringsrådgiver i Innovasjon Norge Rogaland.

    Mer tid til forretningsdrift

    I en tidsalder der data er vår største verdi, er det viktig for bedrifter å kunne bruke informasjonen som ligger i systemene deres. Men for store organisasjoner og selskaper, som gjerne bruker flere titalls systemer i ulike prosesser, er det tungvint å både finne, hente ut og sammenstille alle dataene.

    BI Builders softwareløsning, Xpert BI, tar et dypdykk i ulike databaser og sammenstiller dataene automatisk så bedriften kan bruke dem til å forbedre produkter og tjenester. Informasjonen kan blant annet brukes som styringsverktøy for forretningsdriften, til å sammenstille og gjøre analyser, gi informasjon på rutiner i selskapet og gi innsikt i hva som kan automatiseres.

    – Ved å automatisere prosessen med verktøyet vårt, kan kundene bruke tiden sin på forretningsstøtte og innovasjon. I tillegg kan de være trygge på å få dataen og informasjonen de trenger når de trenger det – med full sporbarhet, forteller Jarle Soland, daglig leder i BI Builders.

    Fra olje til data

    Ideen til BI Builders sprang ut fra oljeindustriens store fokus på integrerte operasjoner. På den tiden jobbet Soland med en oljekunde som trengte en løsning for å trekke ut data og informasjon. De fant ingen gode løsninger på markedet og skjønte fort at å automatisere denne prosessen var et godt grunnlag for å danne et eget selskap.  

    Gjennom Innovasjon Norge fikk gründerne i 2011 en innovasjonskontrakt med Neptune Energy for å utvikle verktøyet, og i 2012 var produksjonsløsningen klar. De neste årene vokste kundelisten raskt, og de fikk stadig vekk flere store aktører på merittlisten, som Laerdal Medical og Det Norske Oljeselskap (Aker BP i dag).

    – Innovasjon Norge var med oss fra starten. Gjennom prosjektet med Neptune Energy, ga de oss en «flying start» for å utvikle og etablere produktet. De har med sine stipender og lån gitt oss økonomisk trygghet til å både jobbe frem og få produktet vårt ut i markedet, sier Soland.

    Kontor i Big Apple

    I starten var de fem stykker som jobbet i bedriften. I dag er de rundt 40 ansatte fordelt på hovedkontoret i Stavanger, samt kontorer i Oslo og New York.

    Innovasjon Norges internasjonale kompetanseprogram Entrepreneurial Marketing New York, var en direkte katalysator for å åpne kontor i den amerikanske millionbyen. Bente Rød Eide, i Innovasjon Norge forteller at hun tipset Soland om programmet da de møttes på en IT-fagkonferanse i 2019:

    – Soland fortalte at de hadde begynt å se på USA som et mulig marked. Jeg tipset om Entrepreneurial Marketing New York, og det endte med at to fra BI Builders dro over og deltok. Det viste seg at programmet ble en kick-starter for å åpne kontor i New York. Det er veldig gøy å se hvilken direkte effekt tjenestene våre har for bedriftene, sier hun.

    Stort internasjonalt potensial

    Soland understreker at Innovasjon Norge har vært avgjørende for suksessen deres.

    – Kompetanseprogrammet var imponerende. Det er et fantastisk opplegg de kjører. Innovasjon Norge har virkelig bidratt inn i denne reisen, og har klart å gjøre oss selvhjulpne. Det er ingen tvil om at de har vært en enorm ressurs for selskapet vårt, sier han.

    Nå er planen å vokse enda mer internasjonalt.

    – Vår ambisjon er å få med en medinvestor for å ta produktet ut i verden. Vi ønsker oss noen på laget som har gjort dette før, og som med sin kompetanse og erfaring kan hjelpe oss med å lykkes på verdensmarkedet, avslutter Soland.