Vil du ha de siste nyhetene fra Innovasjon Norge?
  • EN
  • Logg inn
  • Verdensledende plattform for virtuelle assistenter

    Boost.ai utvikler selvtenkende virtuelle assistenter med hjelp av kunstig intelligens for å bedre selskapers kundeinteraksjon. Boost.ai
    Boost.ai utvikler selvtenkende virtuelle assistenter med hjelp av kunstig intelligens for å bedre selskapers kundeinteraksjon.Boost.ai

    Med støtte fra Innovasjon Norge, har Boost.ai blitt et internasjonalt selskap som leder an i utviklingen av virtuelle assistenter.

    Etter flere års erfaring med AI (kunstig intelligens) i Silicon Valley, tok Lars Selsås med seg fagfeltet og erfaringen sin tilbake til Norge. Resultatet ble Boost.ai i 2016. Selv om bedriften har blitt et internasjonalt selskap, har de fortsatt hovedkontor like utenfor Stavanger.

    Posten og DNB på kundelista

    Boost.ai utvikler interaktiv kunstig intelligens som bedrifter og offentlige organisasjoner bruker for å lage virtuelle assistenter til å automatisere kontakten med kunder i stor skala.

    De har allerede en bred portefølje av selskaper som bruker deres løsninger. I desember 2019 leverte de blant annet tjenester til Posten, der de automatiserte 400 000 interaksjoner i løpet av jula.

    – På kundelista har vi også navn som DNB, der vi har automatisert 22 prosent av kundeinteraksjonene og Sparebank 1 SR-Bank, der vi har automatisert rundt 35 prosent av kundeinteraksjonene, sier markedsføringssjef i Boost.ai, Kristian Mossige.

    Viktig støttespiller

    Mossige peker på søtten fra Innovasjon Norge som viktig for den store veksten de opplever.

    – Innovasjon Norge har hjulpet oss med finansielle midler, men også kompetanse. Vi har blant annet vært med på kurs i internasjonal markedsføring i New York og scale-up i London, og det er noe jeg anbefaler alle som vil prøve seg internasjonalt, sier han.

    Bente Rød Eide, finansieringsrådgiver i Innovasjon Norge, forteller hva som fikk Innovasjon Norge til å støtte bedriften:

    – Det kom to entusiastiske gründere som allerede hadde fått med seg en kunde for å bygge en selvtenkende chatbot. Chatbot var ikke utbredt på den tiden, men de hadde allerede et team, en spennende teknologi og var kunderettet og ambisiøse. De har hele tiden vært mottakelige for innspill, og utrolig flinke til å rekruttere og bygge opp et internasjonalt kompetansemiljø lokalt, forteller Eide.

    Avansert, men brukervennlig

    Selv om teknologien er avansert, peker Mossige på brukervennlighet som en avgjørende faktor for at produktet er så ettertraktet.

    – Vår «Conversational AI» er en plattform som alle kan bruke til å lage virtuelle agenter, uten å selv kunne koding. Det er veldig viktig for oss med brukervennlighet siden mange av de som jobber i løsningen vår er omskolerte ansatte i kundens bedrift, eller «AI Trainers» som vi liker å kalle dem, sier Mossige.

    «AI Trainers» er gjerne tidligere kundeservicemedarbeidere som har ansvar for kundeinteraksjoner og som aktivt tar del i automatiseringen.

    – De sørger ikke bare for at kvalitetskontrollen er høy, men også at løsningen blir integrert og akseptert internt i selskapet. Vi mener det er en kritisk suksessfaktor for vellykket automatisering, utdyper han.

    Ambisjon om å bli markedsleder

    Totalt jobber det i dag rundt 100 ansatte i Boost.ai, og selskapet omsetter for rundt 80 millioner kroner i året. I tillegg har de nylig etablert datterselskapet Boost.ai INC., med kontorer i Los Angeles.

    – Vår ambisjon er å bli den soleklare markedslederen i vår industri på global skala. Med vår sterke posisjon i Norden, og økende vekst og etterspørsel i Vest-Europa og USA, så gasser vi på for fullt nå, avslutter Mossige.