Chat med oss
  • EN
  • Logg inn
  • Båt for bærekraftig turisme

    Brim er skreddersydd for opplevelser på havet Giovanni Cavallo
    Brim er skreddersydd for opplevelser på havetGiovanni Cavallo

    Brim Explorer har jobbet målrettet med en hybridelektrisk sightseeingbåt, som de håper vil sette en ny standard for båtturisme. Nå er den i drift i Tromsø og Lofoten.

    Gründerne Agnes Árnadóttir og Espen Larsen-Hakkebo hadde begge erfaring fra båtturisme og ønsket å designe sin egen sightseeingbåt med elektrisk drivlinje. De ønsket å bidra til å dytte reiselivsnæringen i en grønnere retning ved å ta i bruk tilgjengelig miljøteknologi.

    Resultatet ble Brim – en katamaran som er 24 meter lang og 11 meter bred med en kapasitet på 146 gjester inkludert et mannskap på fire. Den har en batteripakke på hele 800 kilowattimer, noe som tilsvarer omtrent 10 Tesla-batterier. Båten er nå i drift med turer fra Tromsø om vinteren og Lofoten om sommeren.

    Finansiering fra Innovasjon Norge

    Brim har en prislapp på 48 millioner kroner. Den er finansiert med egenkapital, kapital fra venner, familie og andre interesserte, tilskudd fra ENOVA, lån fra DNB og lån fra Innovasjon Norge. I tillegg har investeringsselskapet Longship, som nå satser på turistnæringen i Nord-Norge, kjøpt seg inn i morselskapet Brim Holding.

    - Tilliten og lånet vi fikk fra Innovasjon Norge var avgjørende for oss, som utfordrere både i den maritime næringen og innen turisme. Dette bidro igjen til at banken ble med på finansieringen. Tilskuddet til kommersialisering i oppstartsfasen hjalp oss med å utvikle merkevaren vår og å nå ut i markedet, sier medgründer i Brim Explorer, Larsen-Hakkebo.

    Krav til miljø og bærekraft

    Turister er i økende grad bevisst sitt klimaavtrykk og etterspør produkter der opplevelse og bærekraft går hånd-i-hånd. Brim imøtekommer dette behovet.

    - Helt fra vårt første møte har gründerne vist engasjement og ståpåvilje, og de har hatt en urokkelig tro på prosjektet. I bunnen ligger en genuin interesse og krav til miljø og bærekraft. De har også vist at de kan bygge nettverk, få med samarbeidsparter og investorer, og få inn komplementær kompetanse i selskapet og i styret, sier kundeansvarlig i Innovasjon Norge, Tove Forså, og legger til at selskapet er et eksempel til etterfølgelse for andre i reiselivsnæringen.

    Opplevelser i verdensklasse

    Båten er designet ut fra opplevelsesperspektivet. Den går utrolig stille, forstyrrer ikke dyrelivet og forurenser naturen mye mindre. Båten har panoramautsikt i alle retninger, og er tilrettelagt for at gjestene skal nyte omgivelsene og inntrykkene.

    - Vi har tre skjermer med livesending av hva som skjer under havoverflaten ved hjelp av undervannsdrone fra norske BlueEye Robotics. I møtet med hvaler bruker vi hydrofoner for å spille av hvalens sang, forteller Árnadóttir.

    Allerede under bygging fikk selskapet mye oppmerksomhet, og interessen fra inn- og utland ble ikke mindre etter at båten ble ferdig. Det har gitt gründerne tro på at det er mulig å satse videre. Byggingen av båt nummer to, Bard, er i gang og den skal være klar våren 2020. Båten skal ha sightseeingturer med utgangspunkt i Longyearbyen om sommeren, mye takket være en 100-millionerskontrakt med Hurtigruten Svalbard.

    – Vår ambisjon er å fortsette å utvikle fremtidens turistbåter og utvide driften til nye destinasjoner. Ved å skape arktiske opplevelser i verdensklasse - i naturen og på lag med naturen - håper vi å bidra til å heve kvaliteten i næringen og samtidig bevise at det lønner seg å investere i bærekraft, sier gründerduoen.

    Brim Holding
    Tromsø