• EN
  • Logg inn
  • Håper å bli havets Tesla

    Evoy1 med gründer Leif Stavøstrand bak rattet. Evoy
    Evoy1 med gründer Leif Stavøstrand bak rattet.Evoy

    Evoy har utviklet et utslippsfritt, elektrisk fremdriftssystem for båter. Med miljøteknologitilskudd fra Innovasjon Norge videreutvikler de teknologien for å nå nye markeder.

    Evoy (Electric Voyage) ble startet opp av marineingeniør Leif Stavøstrand og faren hans, Gunnar, i 2018. Nå har de utviklet et elektrisk fremdriftssystem for båter til både proff- og fritidsmarkedet.

    De tok tidlig kontakt med Innovasjon Norge, og fikk hjelp og støtte fra deres kontor på Vestlandet. Kontoret har siden bistått med oppstartslån, kommersialiseringstilskudd og flere runder med miljøteknologitilskudd for å videreutvikle produktene.

    – Prosjektet har stort verdiskapingspotensial for både regionen, Norge og i det internasjonale markedet. Dette, kombinert med Evoys sterke kompetanse internt, gjorde oss trygge på at dette var et prosjekt vi ønsket å være involvert i, sier Rune Henjesand, finansrådgiver ved Innovasjon Norges kontor i Vestland.

    Produktet beskrives som en global «first mover» innen såkalte «high output» elmotorer, som betyr motorer med mye større kraft enn tidligere.

    Båtmarkedets Tesla

    Leif og Gunnar kom opp med ideen for elektrisk båtmotor allerede i 2005. I en av deres idemyldringskvelder tegnet de opp en båt som de ønsket at skulle være elektrisk. Etter å ha lett etter en løsning som kunne levere dette, viste det seg at det ikke fantes – ennå. Så, i 2017, tok de sjansen og begynte å utvikle teknologien selv.

    – Vi ser at i de landene hvor de allerede har kommet langt med elbiler, er det også interesse for elbåter. Vi ønsker å være båtmarkedets el-leverandør og håpet er å bli havets Tesla, sier gründer Leif Stavøstrand, og avslører at de planlegger å tilby båter med full autonomi innen 2030.

    Godt mottatt i Norge

    Innovasjon Norge har tidligere bistått med litt under fem millioner kroner i miljøteknologitilskudd, som Evoy har brukt til å utvikle både innenbords- og utenbords motorer. Med ytterligere seks millioner jobber de nå med å videreutvikle innenbordsmotoren. Disse kan på sikt være aktuelle for flere båter og dekke en større andel av markedet, både for kommersielt og fritidsbruk. Evoys løsning lager mindre lyd, lukt og utslipp og er også betydelig mindre kostbare å vedlikeholde og bruke.

    – Det som er utrolig fint med dette produktet, er at du trenger ikke kjøpe en ny båt for å ta det i bruk. Motoren og systemet er bygget slik at den kan monteres på eksisterende båter. Dette gjør produktet mye mer tilgjengelig og mindre kostbart totalt sett, sier Stavøstrand.

    Evoy1, trolig verdens raskeste elbåt, ble døpt av Erna Solberg i august 2019. I desember 2019 sikret Evoy 8,5 millioner kroner i investeringskapital fra Lundin Foundation, Planet 9 Ventures, Link VC, Greenstat og Presttun AS. Og for noen måneder siden fikk investorene selskap av Alf Helge Aarskog, tidligere konserndirektør for Mowi, som nå har gått inn som investor og styremedlem i Evoy.

    – Prosjektet er svært attraktivt for investorer. Det har et stort potensial for suksess og videre vekst, i tillegg til å være sentrert rundt en fremtidsrettet visjon for en renere industri. Det er ingen tvil om at dette er et godt produkt, som kommer til å bli etterspurt i fremtiden, sier Henjesand.

    Interesse fra hele verden

    Evoy-systemet har også tiltrukket seg oppmerksomhet fra resten verden. Leif blir regelmessig oppringt av bedrifter fra mange forskjellige land som er interessert i produktet. Evoy jobber først og fremst med å sikre en sterk posisjon i Norge, men de planlegger også å gradvis åpne opp for det internasjonale markedet.

    – Vi har fått utrolig mye hjelp fra Innovasjon Norge, og jeg vet ikke om Evoy hadde eksistert uten dem. Når vi begynner å satse internasjonalt, så håper jeg virkelig at vi får dratt nytte av Innovasjon Norges nettverk og kompetanse, og at vi får hjelp til å sikre oss en god posisjon i det globale markedet, sier Stavøstrand.