Chat med oss
  • EN
  • Logg inn
  • Smartere løsninger i hjemmet

    Smarthustjenestene skal være enkle og billige nok til at alle skal kunne bruke dem. Futurehome
    Smarthustjenestene skal være enkle og billige nok til at alle skal kunne bruke dem.Futurehome

    Fjernkontroller som ligger strødd rundt i hjemmet skaper frustrasjon for mange. Det ga gründerne bak Futurehome en forretningsidé, og de fikk Innovasjon Norge med på laget. Nå leverer bedriften smarthustjenester til Norden.

    Smarthus er fremtiden, men det kan fort assosieres med komplisert teknologi og dyr installering. I 2013 bestemte fire Stavanger-gründere seg for å revolusjonere markedet med billigere og enklere smarthustjenester. Resultatet er en app som lar deg kontrollere all elektronikk i hjemmet ditt, fra elektroniske låser til varme og belysning – fra mobilen.

    Det tok ikke lang tid for Innovasjon Norge å tenne på ideen da gründerne presenterte tankene sine og ba om støtte til å sette i gang utviklingen. Finansieringsrådgiver Bente Rød Eide i Innovasjon Norge Rogaland, sier oppstartsbedriften tikket av alle boksene for en innovativ løsning som kunne ta Norge med storm.

    – De var tidlig ute med smarte løsninger i hjemmet, og en av de første aktørene i dette segmentet i Norge. I tillegg hadde de visjonen om å gjøre dette billig og enkelt for hvermannsen, så alle kan bruke tjenestene både i nye og gamle hus. Da de kom på banen, kunne smarthusløsninger koste mange hundre tusen kroner, sier Eide.

    Virkeliggjorde gründerdrømmen

    Bak Futurehome står fire barndomskompiser fra Rogaland. Det hele startet med at daglig leder, Erik Stokkeland, hadde kjøpt et hjemmekinoanlegg for feriepengene sine og ble frustrert over alle de ulike fjernkontrollene. Sånn fikk han ideen om at det burde settes opp et system med én felles løsning.

    Da de fire guttene satte seg ned og videreutviklet gründerdrømmen. Sommeren 2013 fikk de innvilget kommersialiseringstilskudd fra Innovasjon Norge.

    – Alle foruten meg var fortsatt studenter, og jeg hadde så vidt begynt i arbeidslivet med en master i økonomi og administrasjon. Vi måtte i full fart hyre inn folk som kunne hjelpe oss å utvikle løsningen, forteller Sigbjørn Groven, salgs- og markedssjef i Futurehome.

    I 2015 fikk Futurehome innovasjonskontrakt gjennom Innovasjon Norge med Get og Bravida som kommersielle partnere, og de neste årene opplevde bedriften voldsom vekst. I dag er Get, som nå har fusjonert med Telia, blitt en av majoritetseierne.

    – Med Get og Telia som eiere har de tilgang på nettverk og eksisterende kundemasser. Det gjør det enklere for dem å koble løsningene deres opp mot eksisterende kunder. Dessuten har de en fantastisk mulighet til å vokse og gå internasjonalt gjennom Telia, sier Eide.

    Norges rasktest voksende tek-bedrift

    Med rundt 30 ansatte er Futurehome i dag den ledende smarthusaktøren i Norge, og i 2019 ble de kåret til Norges raskest voksende teknologibedrift av Deloitte. Groven berømmer finansieringsrådgivers Eides hjelp og støtte i Innovasjon Norge.

    – Bente Rød Eide er som en streng mor for oss, som vil vårt beste og er krevende på den rette måten. Det skal hun ha skryt for. Vi har alltid lyst til å imponere Bente, og vise at hun ikke tok feil av oss, sier han.

    I løpet av årene har Innovasjon Norge kunnet sende Futurehome-gründerne på kompetanseprogrammer verden rundt. I tillegg har tekgründerne deltatt i innovasjonskonkurranser i både Storbritannia og Sør-Korea.

    ­– Vi fikk støtte fra Innovasjon Norges kontor i Sør-Korea da vi deltok i en konkurranse for innvoasjonsselskaper. Der fikk vi vist frem tjenestene våre for Korea Telekom og se hva de hadde laget av smarthus-løsninger. Det var ikke noe bedre enn det vi hadde laget, så de ble litt skuffet, ler Groven.

    Hjelper å være naiv

    ­Løsningene deres er allerede lansert i Norden, og gjennom Elkjøp selger de enkle «gjør det selv»-pakker. Slik skal alle kunne klare å sette opp tjenestene på egenhånd.

    – Det blir som å sette opp en internett-router, med en enkel forklaring. Jeg har brukt moren min som testobjekt noen ganger. Om hun på 70 år klarer det, så kan alle klare det, ler Groven.

    Men salgs- og markedssjefen medgir at medvinden i seilene for bedriften deres ikke har kommet av seg selv, og er glad for at barndomskompisene gikk blåøyde inn i prosessen.

    – Det tar noen år med slit før det først løsner, så det hjalp å være ung og naiv og tro at alt er mulig. Hadde vi hatt mer erfaring, hadde vi sikkert tenkt at det aldri kom til å gå, sier Groven.