• EN
  • Logg inn
  • Finner veien til riktig rom

    MazeMap hjelper en halv million brukere å finne frem. MazeMap
    MazeMap hjelper en halv million brukere å finne frem.MazeMap

    Fra NTNU til New Zealand: MazeMaps digitale karttjeneste har hjulpet studenter og pasienter å finne frem til riktig rom i store bygg i snart et tiår. Nå sikter selskapet seg inn på hotellbransjen, med god hjelp av Innovasjon Norge.

    Selskapet tilbyr innendørs navigasjon til universiteter, sykehus og kontorbygg, med mål om å gjøre hverdagen enklere for brukerne. Man kan enkelt benytte seg av den digitale veiviseren ved å plotte inn romnummeret på MazeMap, enten på mobilen eller pc-en.

    På grunn av ideens enorme kommersielle potensial har de på få år etablert en global tilstedeværelse og ser stadig etter nye bruksområder. Selskapets store vekst har vært godt hjulpet i gang av Innovasjon Norge, som tilbød etablerertilskudd, innovasjonskontrakter og innovasjonslån for flere millioner kroner.

    – Det er stor interesse for det vi leverer. Vi skaper entusiasme for produktene, og brukerne liker løsningene våre, forteller Thomas Jelle, gründer og administrerende direktør i MazeMap.

    Kontorer over hele verden

    Det hele startet i 2012, med et ønske om å gjøre hverdagen til studentene på NTNU lettere gjennom å løse et ganske vanlig problem.

    De fleste eksisterende karttjenester tar deg nemlig til riktig adresse, men hva hjelper vel det når målet ditt er en spesifikk forelesningssal på et stort campusområde? Løsningen ble MazeMap, som hjelper brukere å navigere inne i bygninger.

    - Vi startet med å følge og kartlegge hverdagen til én student. Nå er vi 40 ansatte som hjelper halvannen million brukere å finne frem. I dag jobber vi med noen av verdens største virksomheter, som Expedia, Gartner, Shell, Ericsson og Cambridge University, sier Jelle.  

    Selskapet har kontorer i California, Australia, Italia og Ukraina, men hovedkontoret er fremdeles i Trondheim.

    Sparer samfunnet tid og penger

    For Innovasjon Norge har det vært viktig at de er en nyskapende bedrift med stort markedspotensial, som kan tilby en fremtidsrettet løsning med rom for å vokse innenfor ulike sektorer.

    - MazeMap sin teknologi kan spare samfunnet for store kostnader ved at folk lettere finner frem. Det er for eksempel omlag 200 000 timer i året der pasienter ikke møter opp til avtalt tid på sykehusene i Norge. Det kan MazeMap gjør noe med, sier Hans Fredrik Emdal, seniorrådgiver i Innovasjon Norge Trøndelag.

    Mål om en milliard brukere

    Nå jobber bedriften med å finne nye bruksområder for teknologien sin, med bistand fra Innovasjon Norge. Selskapet har nemlig sikret seg 7,1 millioner i delfinansiering via innovasjonskontraktordningen.

    – Hotellbransjen er et nytt marked for oss. Vi jobber med en pilotkunde for å utvikle en ny og spennende løsning, som vi snart kan si mer om, avslører Thomas Jelle.

    Ambisjonene til MazeMap matcher suksessen de allerede har oppnådd. Selskapet eksporterer allerede til nærmere 40 land, hvor USA, New Zealand og Australia er blant de viktigste markedene. Målet videre er å hjelpe en milliard brukere å finne fram til riktig sted, over hele verden.