Vil du ha de siste nyhetene fra Innovasjon Norge?
  • EN
  • Logg inn
  • Fremkomstmiddel for fremtiden

    Podbike kommer snart på veiene i Europa. Podbike
    Podbike kommer snart på veiene i Europa.Podbike

    Greentech-selskapet Podbike har utviklet et helt nytt fremkomstmiddel som skal gjøre det enklere å velge miljøvennlig transport. Med midler og ekspertise fra Innovasjon Norge kan drømmen om å revolusjonere markedet for persontransport bli virkelighet. 

    Selskapet har utviklet den nye el-sykkelen med støtte fra Miljøteknologiordningen til Innovasjon Norge, en ordning som skal bidra til å realisere ny og miljøvennlig teknologi. Et krav for å motta slik støtte er at prosjektet gir varig verdiskaping for samfunnet. Seniorrådgiver Rune Nærland i Innovasjon Norge mener Podbike, med sitt høye miljø- og vekstpotensial, passer ordningen som hånd i hanske.

    - Selskapet har en tydelig bærekraftprofil som indirekte kan bidra til både å senke utslippene av klimagasser og bedre folkehelsen. Dette har vært en viktig grunn til at vi ønsket å satse så kraftig på prosjektet, forklarer Nærland.

    Bare syv prosent bruker sykkel

    - Om vi skal redusere global oppvarming, er vi avhengige av lavere klimagassutslipp fra biler. Norge ønsker å være et foregangsland i det grønne skiftet, likevel bruker bare syv prosent av den norske befolkningen sykkel som daglig transportmiddel. Undersøkelser viser også at 60 prosent av all daglig transport med bil er på under fem kilometer, sier Janet Usken, markedsansvarlig i Podbike.

    Usken har derimot forståelse for at mange velger bort tohjulingen. Ideen kom nemlig da selskapets grunnlegger, Per Hassel Sørensen, havnet i en stygg sykkelulykke der han ble påkjørt av en bil. Det var tøft å komme seg tilbake på sykkelen i ettertid, og han forsto at han trengte et tryggere alternativ dersom han skulle velge bort bilen.

    - Per opplevde fire hjul som langt tryggere og mer stabilt på veien, og derfor bestemte vi oss for å satse på det. For å tåle bakker måtte fremkomstmiddelet i tillegg ha el-assistanse, utdyper Usken. 

    Banebrytende miljøteknologi

    Støtten fra Innovasjon Norge har de brukt på en kompromissløs videreutvikling av el-sykkelen.

    − Anerkjennelsen og støtten fra Innovasjon Norge har helt klart vært viktig for oss. Podbike er et lite og innovativt greentech-selskap som har sterkt fokus på bærekraft. Med tanke på hvilken retning samfunnet utvikler seg i, er timingen for produktet vårt veldig god, og vi trenger all den drahjelp vi kan få for å lykkes, utdyper Usken.

    Først Europa, så verden

    Selv om Podbike er en liten bedrift, har de globale ambisjoner. Den største interessen for produktet har kommet utenfra Norge, og allerede nå er 90 prosent av bedriftens forhåndsbestillinger fra utlandet. Planen er å rulle ut Podbike til hele kontinentet. Også her har støtten fra Innovasjon Norge vært viktig. 

    - Som et norsk firma som ønsker å satse utenfor landegrensene er det godt å ha Innovasjon Norge med sine internasjonale kontorer med på laget. Det tyske kontoret har blant annet hjulpet oss med kontakter inn mot potensielle leverandører og partnere, i tillegg har vi fått hjelp med å utvikle forretningsmodellen vår, forteller Usken.

    Forhåndsolgt for 100 millioner

    Det europeiske markedet for elektriske sykler er i sterk vekst, og den forventede salgsverdien i Europa i 2025, bare for el-sykler, er på rundt 18 milliarder Euro. Podbikes mål er å ta betydelig markedsandeler, og de er på god vei.

    Nesten 2000 personer har allerede forhåndsbestilt el-sykler, og med en kommunisert utsalgspris som begynner på 50 000 kroner, kan de forvente en fremtidig inntekt på 100 millioner kroner. Podbike lanseres i det europeiske markedet i løpet av 2021.

    - Det har vært en helt ekstrem interesse for Podbike, og flere har tatt turen helt fra Tyskland for å komme innom lokalene våre i håp om å få se den nye el-sykkelen. Vi har bygd opp en lojal og engasjert kundebase som er veldig interessert i den videre utviklingen. Alt dette lover godt for lansering, sier Usken.