Vil du ha de siste nyhetene fra Innovasjon Norge?
  • EN
  • Logg inn
  • Enklere deling av nøkler

     Sharebox
    Sharebox

    Å levere nøkler til hverandre uten å møtes, kan by på utfordringer. Sharebox har utviklet en enkel og trygg løsning, og får nå kundeforespørsler fra hele verden.

    I en tid hvor koronapandemien har skapt en usikker tilværelse for mange bedrifter, har Sharebox opplevd en positiv utvikling og økt salg. De har nemlig utviklet et selvbetjent, digitalt nøkkelskap som gjør det mulig å hente og levere nøkler helt kontaktfritt. Dette løser utfordringer som kø og ventetid, og er tidsbesparende for begge parter.

    Daglig leder og gründer, Arne Eivind Andersen, forteller at interessen for løsningen har vært så stor at flere må stå på venteliste. Spesielt i bil- og verkstedsbransjen har nøkkelskapet slått svært godt an.

    - En rekke bilforhandlere og verkstedkjeder nasjonalt og internasjonalt er allerede på kundelisten, deriblant BMW, Toyota og Volkswagen, forteller han.

    Løsningen kan integreres med kundenes systemer, og den håndterer i tillegg kommunikasjon og betaling. Med egen mobiltelefon kan bileiere som skal på service eller EU-kontroll, legge bilnøkkelen i en forsikringsgodkjent Sharebox og samtidig hente ut nøkkelen til erstatningsbilen. Bileieren får en tekstmelding på mobilen, der både verkstedfaktura og betaling med Klarna eller Vipps er få klikk unna.

     

    Internasjonal markedsrådgivning

    Innovasjon Norge har fulgt bedriften tett siden oppstarten i 2016, og har bidratt med finansiering, rådgivning og kompetanse. Selskapet har vært i kontakt med flere av Innovasjon Norges utekontor for å forstå andre markeder og vite mer om konkurrentene.

    - Alle støtteordninger har vært en utløsende faktor for å få hentet inn privat kapital. Denne matchingen av kapital har antakelig vært helt avgjørende for at selskapet er kommet dit det er i dag. Vi har også deltatt på flere kompetansegivende programmer, som har gitt oss nettverk og kunnskap som er nødvendig for en effektiv og forhåpentligvis riktig internasjonal ekspansjon, sier Andersen.

    De skandinaviske markedene har vært viktige for å få nyheten ut i markedet, men det er internasjonalt de store vekstmulighetene har dukket opp. Bedriften har allerede inngått kunde- og partneravtale med et større forsikringsselskap i USA, et av de ledende bilutleieselskapene i Europa og et av de største bilkonsernene i Tyskland.

    Digital merkevarebygging gir resultater

    Selskapet, som har hovedkontor i Arendal, jobber nå iherdig med å markedsføre og selge inn løsningen til flere bilverksteder og bilutleieselskaper.

    - Det har vært en spennende reise for oss det siste året. Det første nøkkelselskapet ble sendt til Sverige for test av innbruddsikkerheten etter europeiske krav. Med kun mindre endringer fikk Sharebox godkjenningen i slutten av januar. Deretter gikk det raskt med forsikringsgodkjenning i Norge, Sverige og Danmark, forteller Andersen.

    Da koronapandemien slo til, hadde Sharebox nettopp levert til de tre første verkstedene og gitt tilbud for ti millioner kroner. Til å begynne med opplevde de at alt av bestillinger stoppet opp, men i midten av mai begynte bestillingene å tikke inn igjen. Flere så raskt behovet for en løsning som gjorde det mulig å operere så normalt som mulig, men med færre fysiske kontaktpunkter.

    - Nå har vi tilbud ute for 40 millioner kroner og har allerede levert til 55 bilverksteder, sier Andersen.  

    Selskapet jobber stadig med utvikling, testing og lansering av digitale tjenester for å opprettholde tilgjengelighet for kundene hele døgnet, og med å bygge varige relasjoner og unike konkurransefortrinn.