Vil du ha de siste nyhetene fra Innovasjon Norge?
  • EN
  • Logg inn
  • Produserer utstyr som hele oppdrettsnæringen trenger

    Skala Maskons vaksinemaskin.  Skala Maskon
    Skala Maskons vaksinemaskin. Skala Maskon

    Skala Maskon har utviklet en helautomatisk maskin for å vaksinere laks og ørret. Deltakelse på Innovasjon Norges eksportprogram Global Growth har åpnet dører for bedriften i Canada. 

    Det kommer stadig flere krav til fiskevelferd, og en av utfordringene er å få vaksinert fisken på en trygg og effektiv måte. Dette var utgangspunktet for at Stjørdalsbedriften Skala Maskon ble utfordret av oppdrettsbransjen til å utvikle en vaksineringsmaskin for smolten. Med den helautomatiske maskinen tar det rundt 30 sekunder før fisken er i vannet igjen, mot 3-4 minutter på bordet ved manuell vaksinering. I oppdrettsbransjen er det et krav om 80 prosent nøyaktighet på vaksineringen, og Skala Maskon kan garantere en nøyaktighet på hele 99 prosent med sin maskin.

    Fra sortering av rogn til vaksinemaskin

    Det hele startet i 2006 da selskapet Aqua Gen hadde et prosjekt sammen med Sintef på å lage en maskin som sorterer rogn. De kom ikke helt i mål med maskinen, men Skala Maskon, som hadde litt erfaring med kamerateknologi, tok over utviklingen sammen med Aqua Gen og endte med et produkt som de to bedriftene sammen mottok innovasjonsprisen fra AquaNor for i 2007.   

    Dette ble en døråpner som gjorde at næringen så hva bedriften kunne gjøre, og som førte til at de ble utfordret på nytt av blant andre selskapene Aqua Gen, Salmar og Marin Harvest på om de kunne utvikle en vaksineringsmaskin for smolten. Det var stor etterspørsel etter dette fra markedet, da de daværende maskinene ikke hadde god nok standard.

    - Vi var litt naive og optimistiske og sa ja, for vi visste ikke hvor mye 20 000 fisk i timen var. Det var bra, for visste vi det så hadde vi nok sagt nei. Det var utfordrende, men vi som jobber her er fagfolk som er genuint interessert i automasjonsfaget. Vi får bruke dyre leketøy, og har det veldig artig med å teste, sier salgsansvarlig Rune Reinås.

    Sammen med en gruppe fra fiskenæringen som hadde kompetanse på hvordan fisken kan håndteres startet Skala Maskon på et 3 års løp i 2008 med å utvikle denne maskinen. Og i 2011 stod en maskin klar. Vaksinemaskinen er sterkt støttet av Innovasjon Norge.

    - Vi fikk en testperiode hos Salmar og Marine Harvest, som var veldig tålmodige med oss. Det gikk 1-2 år før vi fikk maskinen ordentlig på plass. Og etter det har det bare tatt av. Det er en åpen bransje som åpner dørene til alle. Gjør du en god leveranse, får alle høre det. Og motsatt, sier Reinås.

     

    Stort markedspotensial verden over

    Forretningsideen bak vaksinasjonsmaskinen til Skala Maskon er å selge med en serviceavtale på minimum 5 år. Selskapet drifter maskinen, sørger for vedlikehold, reservedeler, kanyler, utvikling, support og service. Dette gjør at selskapet får økonomisk spillerom til videreutvikling av nye ideer.

    - Vi har kommet med en del nye produkter som kommer næringen til gode igjen. Det er vinn-vinn for alle parter. Det ser ut til at næringen også ser det, for de aksepterer den forretningsmodellen, sier Reinås.

    Ideene kommer både in-house og fra markedet selv. Og nøkkelen til deres suksess er å oppnå en god flyt i hele vaksinerommet på fiskeanlegget med jevn tilførsel hele tiden.

    - Når vi er ute og holder på med maskinen ser vi hvor skoen trykker. Vi så for eksempel at vi måtte utvikle en bedøver, et buffersystem. Det var også behov for å gjøre noe med pumpene, som det ikke har skjedd noe med på nesten 30 år. Vi er opptatt av automatikk og bygde derfor en ny styring for pumpen. Den nye pumpen ser ut til å ta av litt nå, sier Reinås.

    Selskapet har hittil tatt mye av markedet i Norge, som er størst i verden på lakseoppdrett. De har også tatt markedsandeler i Skottland og på Færøyene. De er på plass i Chile, og sikter seg nå inn mot Canada. For å utforske markedet der meldte selskapet seg på et Global Growth-program mot Canada i regi av Innovasjon Norge.  

    - Innovasjon Norge Canada og Tom Ivar (internasjonaliseringsrådgiver i Innovasjon Norge Trøndelag) som sydde sammen opplegget, og de kontaktpersonene de hadde fått tak i Canada, gjorde erfaringen veldig bra. Jeg mener den kunnskapen de hadde om bransjen og de kontaktene de har var helt fenomenal. De kjente alle og visste om alt.

    Deltakelse i Global Growth-programmet vil ifølge selskapet selv sannsynligvis føre til direkte salg og samarbeidspartnere, og et av selskapene de fikk kontakt med under programmet kommer til Stjørdal for opplæring i håndtering av maskinen.

    - Jeg kom i kontakt med Skala Maskon under rekrutteringen til Global Growth Salmon Aquaculture Canada, og bedriften fulgte hele prosjektet. Jeg ble fenget av entusiasmen og viljen til å finne løsninger. Jeg oppfatter at de har et globalt kundeperspektiv, og er spent på hvordan vi kan bidra i selskapets videre internasjonalisering og eksport, sier Tom Ivar Bern, internasjonaliseringsrådgiver i Innovasjon Norge Trøndelag.

    Selskapet har fått mye omtale verden over for vaksinemaskinen sin. Jungeltelegrafen og messer som AquaNor har vært viktige for veksten til Skala Maskon. Men samarbeidspartnere i utlandet er også veldig viktige for å komme inn på markedene.  

    - I Chile er det et farmasøytselskap som etablerte en teknisk avdeling for oss. Det har vært avgjørende å komme inn på markedene. Det er veldig hierarkisk oppbygd i Skottland og Chile. Forretningskulturene er den største forskjellen fra Norge. Men vi har vært oss selv. Vi har tro på det vi holder på med. Vi har fast pris til alle, samme hva de heter. Alle betaler likt. Vi vet at alle som tar i bruk produktet sparer penger, sier Rune Reinås.

    Flere markedsmuligheter

    I dag går 75-80 prosent av omsetningen deres mot marin næring, men historisk sett har Skala Maskon levert mye prototyper og utviklingsprosjekt også til næringsmiddelbransjen, slakteri og meieri.

    - Det fine med å kombinere er at vi holder oss varme på ny teknologi - vi prøver stadig noe nytt. Det utvikles stadig noe nytt fra leverandørene. For å holde oss «sharp» må vi ha disse prosjektene. Det gjør at våre folk holder nivået teknologisk sett. Denne kombinasjonen er gull verdt, sier Reinås.

    For eksempel leverte selskapet nettopp en brunostmaskin til Synnøve Finden. Og de har også bygd maskinen som pakker skjeen inn i folien og deretter setter den på begeret til God-morgen-yoghurten til Tine.

    - Det er vanskelig å ta oss igjen i dag. Forretningsmodellen og utviklingen er veldig viktig for å befeste den posisjonen vi har i dag. Vi ønsker å være den foretrukne problemløseren i den blå næringen, avslutter han.

    Skala Maskon er en del av Skala-gruppen. Før Skala kjøpte opp selskapet het gründerselskapet kun Maskon. Rundt år 2006-2007 solgte gründeren 50 prosent av selskapet til daværende Landteknikk. I 2012 tok de over Maskon 100 prosent og skiftet samtidig navn til Skala AS.