Hopp til hovedinnhold

Tretti år med tørrmat

""Foto: Arild Heitman
Drytech sørger for at sultne friluftsentusiaster, forsvar og beredskapstjeneste får mat når de er på tur eller i felt.
DrytechTromsø
Noen kundereiser varer lenger enn andre. Drytech sitt langvarige forholdet til Innovasjon Norge startet allerede for over 30 år siden, i garasjen til gründer og kjøleteknikk-ekspert Rolf Hansen.

I 1989 gjorde han de første forsøkene på å frysetørke konas gryteretter for å kunne ta dem med ut på tur. Resultatet ble en skånsom metode for frysetørring som beholdt smaken og konsistensen i råvarene.

Innovasjon Norge, eller Industrifondet som det het da, var tidlig inne og bidro i prosjektet. Gjennom en statlig forsknings- og utviklingskontrakt (nå kalt Innovasjonskontrakter) ble Hærens forsyningskommando partner i et årelangt samarbeid med mål å utvikle nye feltrasjoner til erstatning for hermetikken som den gang ble kalt «død mann på boks».

Vekst og nye markeder

Siden har Innovasjon Norge fulgt Drytech gjennom vekst og utbredelse til nye markeder. Selskapet er nå inne i sin tredje vekstfase etter etablering, og vi har vært med i alle vekstfaser både med kompetanse, kapital og nettverk, og i markeder ute og hjemme.



Med det norske forsvaret som krevende kunde, åpnet det også for salg av feltrasjoner til forsvaret i flere andre land. I tillegg har Drytech lyktes i privatmarkedet med merkevaren «Real turmat» som mange kjenner til.

– Det har vært et langt samarbeid. Innovasjon Norge har vært med oss i mange faser og vært en veldig god ressurs for oss, forteller Trond Hansen, som er Rolf Hansens sønn og nåværende administrerende direktør i Drytech.

Vil bli mer bærekraftig

I 2019 flyttet bedriften inn i en nybygget fabrikk rigget for fremtiden. Nå står Drytech foran et stort omstillingsprosjekt som skal gjøre selskapet enda mer bærekraftig fremover, med fokus på blant annet matvaresvinn og ressursbruk. Også her bidrar Innovasjon Norge.

– Innovasjon Norge bidrar med finansiering av prosjektet, og har i tillegg satt oss i kontakt med produksjonsmiljøer både på Raufoss og Kongsberg som er langt fremme når det kommer til digitalisering. Innovasjon Norge har vært en viktig faktor for at vi har lykkes. De har åpnet dører, brukt nettverket sitt til å undersøke markeder og finne viktige kunder, og har koblet oss på de rette kompetansemiljøene, sier Drytech-sjefen.


Publisert :
Sist oppdatert :