Hopp til innhold
  • EN
  • Logg inn
  • Smart ladeløsning gjør global suksess

    Easee vil at produktene deres skal ha minimal påvirkning på miljøet og gi maksimal utnyttelse. Easee
    Easee vil at produktene deres skal ha minimal påvirkning på miljøet og gi maksimal utnyttelse.Easee

    Tre år etter at teknologiselskapet Easee startet opp selges ladeløsningen deres til 16 land. Med innovasjonstilskudd fra Innovasjon Norge skal de utvikle verdens mest kompakte og miljøvennlige laderobot.

    Selv om veksten har vært formidabel siden oppstarten og elbil-ladeboksen produseres på høygir, må selskapet fortsette utviklingsarbeidet for å styrke konkurransekraften.

    Innovasjonstilskudd gis til innovative bedrifter med internasjonalt vekstpotensial. Rogaland-bedriftens prosjekt om å utvikle den mest kompakte og miljøvennlige laderoboten vil gi dem en unik posisjon i internasjonale markeder.

    - For å oppnå dette, må vi ta for oss fotavtrykket til hele produktet - fra komponentenes opprinnelsesland til våre fabrikker i Norge og helt til den når kundens husvegg en plass i Europa, sier Jonas Helmikstøl, daglig leder i Easee.

    Det handler blant annet om å redusere mengden kobber, tinn og plast i produktet, optimalisere og automatisere sammenstillingen av komponenter, forenkle installasjon og effektivisere driften.

    1700 laderoboter om dagen

    - Dette prosjektet treffer midt i alle prioriterte områder i Innovasjon Norges strategi: grønn omstilling, digitalisering og internasjonalisering. Vi skal prioritere bedrifter med vekstambisjoner og størst potensial for å lykkes internasjonalt, og batteri/elektrifisering er en av de prioriterte nye grønne verdikjedene, sier finansieringsrådgiver Anette Engh Bakke i Innovasjon Norge Rogaland.

     

     

    Hun forteller at Innovasjon Norge gikk tidlig inn med støtte til Easee fordi vi hadde tro på løsningen og så potensialet. Ved oppstarten i 2018 mottok selskapet 1,5 millioner i lån og mentorstøtte. Siden den gangen har det knapt vært et rolig øyeblikk, og bedriften produserer nå 1700 laderoboter for privatmarkedet om dagen.

    Fremtidsrettet teknologi

    Easse jobber for å redusere behovet for kobber og tinn i laderoboten, og har fjernet all plast i forpakningen. Easee
    Easse jobber for å redusere behovet for kobber og tinn i laderoboten, og har fjernet all plast i forpakningen.Easee

    – Man skulle kanskje tro at en lader bare er en lader, men det er overraskende komplisert. Derfor har vi laget et produkt hvor du egentlig bare trenger å velge farge. Alt det andre har vi tatt hensyn til i løsningen vår, forteller Helmikstøl.

    Ladeboksen er mindre enn mange av konkurrentenes varianter og har innebygd 4G-nett, slik at du kan styre den ved hjelp av en app. Gjennom et samarbeid med det digitale strømselskapet Tibber, kan ladingen styres ut fra strømprisene og kostnadene reduseres med 20 prosent. I tillegg kan du lade opptil 20 biler på samme sikring og klare deg med ti prosent av kapasiteten sammenlignet med de tradisjonelle løsningene på markedet.

    I fremtiden er teknologien tenkt brukt i til blant annet smarte bygninger og til energieffektivisering. Den vil også bli en del av det moderne strømnettet, hvor den skal tilrettelegge for å utnytte mye mer av den tilgjengelige kapasiteten enn det som blir gjort i dag.

    Fra Norge til verden

    Fra tre personer til å begynne med har Easee nå over 140 ansatte i Norge, og 200 totalt når vi regner med ansatte i Storbritannia, Nederland og Tyskland. Dette er markeder selskapet satser spesielt mot. I 2020 ble laderoboten solgt til 16 land, aller mest til Norge, Sverige, Island, Tyskland, England og Sveits.

    Easee ser svært lyst på den fremtidige veksten. I 2022 er målet å produsere 800 000 enheter og ha en eksportandel på 80 prosent. I 2024 skal tallene ha økt til 30-40 millioner enheter og 95 prosent eksport.

    - Vi skal vokse i eksisterende og nye internasjonale markeder ved å jobbe systematisk med markedsanalyser, og identifisere strategiske partnere som kan distribuere og installere produkter for sluttkunder. Innovasjon Norge har også en viktig rolle i den videre veksten vår, særlig gjennom innovasjonstilskudd, forteller Helmikstøl.

    I tillegg til finansiering for vekst og internasjonalisering, har Innovasjon Norge kontorer i 18 land for å hjelpe norske bedrifter med eksport. Gjennom disse kontorene har norske bedrifter tilgang på lokale rådgivere som kjenner markedet, forretningskulturen og hvilke muligheter som til enhver tid er tilgjengelige for norsk næringsliv.