Vil du ha de siste nyhetene fra Innovasjon Norge?
  • EN
  • Logg inn
  • Sjokolade ut i verden

    Iris og Eivind Aune fra Jentene på Tunet mottok Bedriftsutviklingsprisen i landbruket for 2020 av leder for Innovasjon Norge Trøndelag, Vigdis Harsvik.
    Iris og Eivind Aune fra Jentene på Tunet mottok Bedriftsutviklingsprisen i landbruket for 2020 av leder for Innovasjon Norge Trøndelag, Vigdis Harsvik.

    Med håndlaget sjokolade basert på de beste råvarer, har Jentene på Tunet skapt arbeidsplasser lokalt og får internasjonal anerkjennelse for sine estetiske og velsmakende produkter.

    - Vi gjør ikke dette primært for oss selv - men for å skape arbeidsplasser, et tilbud bygda kan være stolte av og et tilbud som faller i smak. Vi vil samle folk i trivelige omgivelser - rett og slett, spre og skape Sjokoladefryd, sier Iris Aune fra Jentene på Tunet.

    Fra tilleggsnæring til 500 forhandlere

    Iris Martinsen Aune er den nordnorske kokken og kostholdsøkonomen som har blitt Selbus svar på Willy Wonka. Ektefellen Eivind Aune er gårdsgutten med MBA i Marketing som ofret fjøset for å fullføre sjokoladeeventyret. Sommeren 2020 åpnet de Trøndelags flotteste sjokoladefabrikk. Nå ønsker de alle sjokoladeelskere velkommen til gårds, der de blant annet byr på forskjellige smaksvarianter av hovedproduktet Sjokoladefryd.
    Ideen startet i 2015, da ekteparet drev Selbutunet kurs- og konferansesenter og måtte ha noe å gjøre de dagene de ikke hadde gjester der. De lagde sjokolade som dessert på menyen til kurs- og konferansegjestene. Gjestene mente sjokoladen smakte fantastisk og kjøpte stadig mer sjokolade med hjem. Deretter var veien kort til å selge kurs- og konferansesenteret og satse fullt på sjokoladeproduksjon. 
    De startet selskapet Jentenepaatunet AS og fikk første tilskudd av Innovasjon Norge i 2018. Deretter har de fått rådgivning, bedriftsutviklingstilskudd og investeringstilskudd fra Innovasjon Norge. 
    - Forretningsutvikling koster penger og krever kompetanse. Innovasjon Norge har bidratt med risikoreduksjon og reduksjon av likviditetsutfordringer gjennom tilskudd, samt kompetanse og sparring. De har også gitt oss viktig synlighet i markedet, sier Eivind. 
    Jentene på Tunet har gått fra to til over 500 forhandlere på kort tid. 70% av salget går via forhandlere (dagligvare, hoteller, delikatessebutikker, cafeer og restauranter), 15% er direktesalg til bedriftskunder, og 15% er direktesalg via nettbutikk og egen gårdsbutikk. De har størst dekning i Midt-Norge, men har forhandlere over hele Norge.
    Bedriften fra Selbu har også et betydelig samfunnsengasjement. Utover 12 faste ansatte gir bedriften deltidsarbeid til en stor gruppe lokal ungdom, arbeidstrening og språktrening for flere innflyttere til Selbu kommune. Jentene på Tunet jobber bevisst med mangfold når de sysselsetter, og blant de ansatte er det flere med innvandrerbakgrunn. 

    Videre vekst og drøm om utlandet

    Bedriften har vokst raskt på kort tid, og har doblet omsetningen hvert år siden oppstart. Sammen med Innovasjon Norge har Jentene på Tunet planlagt og bygd om driftsbygningen til sjokoladefabrikk. Både søker og rådgiver mente 1000 kvadrat driftsbygning ville gi rikelig med plass.
    - Vi flyttet 'hjem' i juni i 2020 - i en totalrenovert driftsbygning - og allerede nå er vi i gang med å utvide med nok et bygg, sier Eivind.
    Selv om mye har skjedd på kort tid mener ekteparet at sjokoladereisen fortsatt er i startgropen. De ser mange muligheter og drømmer om å ta sjokoladen utenfor Norges grenser. 
    Et godt kjerneteam har vært avgjørende for å vokse. Iris på produktutvikling, Eivind på salg og forretningsutvikling og stadig flere og dyktige kolleger. Markedspotensialet mener de selv er stort, men tid og penger begrenser veksttakten. Bedriften har mange ideer om nye produkter, og ser også for seg salg av andres produkter i et veletablert og voksende forhandlernettverk. 
    - Det selges sjokolade fra mange nasjoner i Norge, men det er lite norsk sjokolade i utlandet. Dette vil vi gå i bresjen for å få gjort noe med! Vi har allerede varemerkeregistrert «Northern Lights Chocolate» i hele EU, sier Eivind om drømmen om å satse internasjonalt. 
    De har vært i kontakt med Innovasjon Norge sitt utekontor i London og fått eksportrådgivning fra deres kunderådgiver i Innovasjon Norge Trøndelag. 
    - Det ene er det økonomiske, men det å ha noen å spørre, ha en støtte i ryggen som pusher oss og hele tiden har troa betyr så enormt mye for oss. Særlig nå som vi skal starte med eksport, sier Iris om støtten fra Innovasjon Norge.

    Har vunnet priser

    Jentene på Tunet har vunnet medalje i International Chocolate Awards fire år på rad (2017, 2018, 2019 og 2020) og ble «Årets nykommer» under matfestivalen i Trøndelag i 2017 for sin Nordlyssjokolade. I 2020 vant de hele to gull, tre sølv og en special award i International Chocolate Awards, og er ifølge juryen “Skandinavias beste sjokolade”.
    Bedriften vant i 2020 den nasjonale bedriftsutviklingsprisen i landbruket.
    - Jentene på Tunet er en god representant for den spennende kreativiteten og nyutviklingen som skjer i og i tilknytning til landbruket, sa landbruks- og matminister Olaug Bollestad om vinneren.