Bedriftsnettverk når nye kunder

/globalassets/casehotell-2018/alloyance.jpg?width=1168
Foto: Alloyance

Leverandørbedrifter på Jæren forener krefter for å omstille seg til nye markeder.

For tre-fire år siden opplevde bedriftene redusert etterspørsel fra olje- og gassnæringen, og de måtte se seg om etter nye markeder.

Vinner kontrakter

For å kunne tilby totalløsninger og bli mer interessante for potensielle kunder i nye markeder, valgte bedriftene å forene krefter og inngå et strategisk samarbeid. Bedriftsnettverket Alloyance består av 16 avanserte mekaniske leverandørbedrifter.

Nettverket deltar nå i et tysk-norsk industrisamarbeid, og flere av bedriftene har allerede vunnet kontrakter med tyske ThyssenKrupp Marine Systems.

Strategisk samarbeid

Ellers er flere av bedriftene i tilbudsfasen, på foreløpige verdier mellom 200-300 millioner kroner, til det store til det store norsk-tyske ubåtprosjektet.

- Dette er et viktige skritt på veien mot hovedmålet, som er at bedriftene i Alloyance skal bli kvalifiserte leverandører til ubåtprosjektet, hvor Norge har inngått avtale med Tyskland om kjøp av fire nye ubåter. Støtten fra Innovasjon Norge reduserte terskelen og gjorde det lettere for oss å gå inn i et strategisk samarbeid, sier administrerende direktør i Alloyance, Arne Borg Pedersen.