• EN
  • Logg inn
  • Kobler reiseliv med bedriftsbesøk

     Getty Images
    Getty Images

    Da en av Nerderlands største banker så til Norge for å arrangere en konferanse, var Innovasjon Norges kontor i Haag et avgjørende mellomledd.

    Innovasjon Norges utekontorer, som du finner i 27 land verden over, jobber med profileringsoppdraget for Visit Norway. Det innebærer å skape reiselyst for Norge og motivere besøkende til å oppleve hele landet - året rundt. Det internasjonale møte-, konferanse- og eventmarkedet er en viktig målgruppe.

    Digitalt fremoverlent

    Et agentur vurderte Norge som reisemål for en gruppe bedriftskunder hos en av Nederlands største banker, og tok kontakt med Innovasjon Norges kontor i Den Haag. Gruppen bestod av rundt 30 eiere og ledere i små og mellomstore bedrifter med interesse for bærekraft og sirkulære løsninger.

    For å inspirere agenten, tipset rådgiveren om Green Visits og fant grønne, norske løsninger på nettsiden The Explorer. Rådgiveren tok også kontakt med kolleger fra Invest in Norway, som har jobbet med sirkulærøkonomi i det nederlandske markedet, for mer informasjon om det arbeidet og aktuelle bedrifter.

    - Vi opplever en gryende interesse for Norge som mer enn bare «vakker». Det blir sett på som et digitalt fremoverlent land. Dette fokuset styrker vi gjennom satsningen på eventindustrien, hvor vi finner nye samarbeid som kommer både reiseliv og næringsliv til gode, forteller Hanne Maren Kristensen, kontorleder i Nederland og markedsspesialist reiseliv.

    Samarbeid om nye konsepter

    Rådgiveren på Haag-kontoret anbefalte agenten å samarbeide med Authenticore DMC (Destination Management Company), som fikk i oppgave å skreddersy et besøksprogram i Oslo. For seskapet var det nyttig å ha dialog med Innovasjon Norge for å få forslag til relevante bedrifter å koble dette besøket til.

    - Innovasjon Norge har en offentlig rolle og promoterer hele Norge som destinasjon. De kan være en døråpner for nye kontakter og prosjekter ved å sitte tett på agentene i markedet. Sammen kan vi utvikle nye konsepter, og vi blir den forlengede arm i Norge som sørger for gjennomføring, sier eier og daglig leder i Authenticore, Karina Fürst.

    Merverdi for kundene

    Haag-kontoret tilbakemelder at alle parter var svært godt fornøyd med samarbeidet. 

    - For Innovasjon Norge er dette en unik mulighet til å skape merverdi for våre kunder. Vi jobber med å bygge nettverk med aktører som arrangerer internasjonale eventer og kobler dem til norske bedrifter. Det gjør oss til en relevant og attraktiv samarbeidspartner, sier Kristensen.

    Hun understreker at det internasjonale eventmarkedet er viktig for den norske reiselivsbransjen fordi de reisende har høyere budsjetter og kommer på andre tider av året.