• EN
  • Logg inn
  • Gjestegård med smakfulle opplevelser

    Matfilosofien baserer seg på spennende, smakfulle retter som overrasker gjesten. Kringler gjestegård
    Matfilosofien baserer seg på spennende, smakfulle retter som overrasker gjesten.Kringler gjestegård

    En gammel låve rett ved Gardermoen har blitt et attraktivt sted for konferanser og selskaper. Nylig mottok Kringler Gjestegård bedriftsutviklingsprisen i landbruket 2018 i Akershus.

    I konkurranse med de store hotellkjedene rundt flyplassen, har bedriften klart å utvikle tjenester som i stor grad selger seg selv. Sentrale ingredienser i suksessoppskriften er service, vennlighet og personlig tilstedeværelse. Kundene kommer hovedsakelig fra bedriftsmarkedet, og mange har blitt stamgjester.

    Hjelp fra bedriftsrådgiver

    Ekteparet Hilde Olstad og Helge Opsahl overtok gården etter Helges foreldre i 1996. Etter flere år med omfattende restaurering av den gamle tømmerlåven fra 1876, kunne det driftige paret ønske velkommen til en moderne konferanse- og gjestegård i 2001.

    - Spesielt i begynnelsen var vi helt avhengige av økonomisk støtte fra Innovasjon Norge for å tørre å satse på et såpass stort prosjekt. Å få en bedriftsrådgiver gjennom FRAM-programmet og rådgivning innenfor design, løftet våre familiediskusjoner og planlegging opp fra kjøkkenbordet og over i mer profesjonelle og forpliktende former, forteller Hilde, som ble tryggere i lederrollen etter å ha vært med på Innovasjon Norges ettårige ledermentorprogram for reiselivet.

    Ekteparet har fokus på bruk av lokale råvarer, bærekraftig utvikling og dyrevelferd. På gården drives fortsatt aktivt landbruk med produksjon av skotsk høylandsfe, svin og korn. Fra å være en konferansegård med fasiliteter for møter og selskaper, har de utvidet konseptet med overnattingsfasiliteter, mikrobryggeri, urtehage og kjøttproduksjon.

    Trygge arbeidsplasser

    Kjøkkensjefen Thomas Pedersen fikk muligheten til å bruke nesten to år på å lære seg tradisjonelle metoder for å heve smaksopplevelsen, og samtidig få ned kostnadene på råvarene gjennom «Vekstplan i lokalmatproduksjon». Han drifter kjøkkenet med kreativitet og kunnskap.

    – Det har vært viktig for oss å skape trygge og gode arbeidsplasser, og å utvikle et spennende prosjekt for neste generasjon. Kvalitet og profesjonalitet står sentralt i hele vår virksomhet, sier Hilde.

    Matfilosofien baserer seg på spennende, smakfulle retter som overrasker gjesten. De har et eget lite røkeri hvor det blir røkt kjøtt og fisk for å få de riktige smakene på råvarene, og planlegger et foredlingsanlegg for selv å ha kontroll på mørningen.

    - Drivkraften vår er utvikling. Vi ønsker ikke å bli store, men å bli gode. Vi tenker langsiktig og fokuset vårt ligger på de gode opplevelsene for gjestene, godt arbeidsmiljø og bærekraft, poengterer Hilde.