• EN
  • Logg inn
  • CA Technology Systems

    Teamet i Kindernay med daglig leder og grunnlegger Christian Antal som nummer to fra venstre, og medgründer Knut Tore Ljøsne nummer fire fra venstre. Geir Anders Rybakken Ørslien
    Teamet i Kindernay med daglig leder og grunnlegger Christian Antal som nummer to fra venstre, og medgründer Knut Tore Ljøsne nummer fire fra venstre.Geir Anders Rybakken Ørslien

    De norske gründerne Christian Antal og Knut Tore Ljøsne lager girsystemer for sykler til profesjonelle og kresne i toppsegmentet.

    Selve giret, kalt Kindernay XIV, er et mekanisk planetgir med hydraulisk operasjon. I stedet for å dra vaier, dytter man olje - tilsvarende som på bremser. Da får man fordeler som lavere vekt og vedlikeholdsfrihet, samt kontant og direkte skifting. Kindernay XIV har 14 trinn, gires via hydraulikkslanger og kan flyttes mellom sykler uten å bytte hjul. Det er fleksibelt samtidig som det tåler store påkjenninger.

    Starte selskap selv

    – Siden begynnelsen av 90-tallet har jeg drevet med terrengsykling. Det var tre ting som plaget meg med teknologien der: mangel på dempere og bra skivebremser, og mangel på robuste og vedlikeholdsfrie interne girsystem. De to første har blitt løst, men den siste har manglet, informerer Antal. 

    Rundt år 2000 begynte han å researche teknologier og patenter, og søkte folk med rett kompetanse. Han hadde lyst til å bygge et selskap selv, ikke bare investere i andres selskaper.

    Ljøsne hadde konstruert mange avanserte mekanismer tidligere, og hadde bred faglig bakgrunn og erfaring.

    – Som aktiv syklist syntes han ideen min var god. Han så på det som en spennende utfordring å konstruere et slikt produkt. Når vi fikk første tilsagn fra Innovasjon Norge i 2010 – etter tre års søkeprosess og en del strev – så tok han sjansen på å gå ut av en trygg jobb og inn i et startupselskap.

    Nå skaper de historie ved å starte serieproduksjon på Kalbakken i Oslo. Entusiastiske terrengsyklister fra hele verden har hørt om det unike, norske navgiret. Forventet salg er over 10 000 enheter per år.

    Et firma i vekst

    Det er i hovedsak B2C (Business To Consumer) på nåværende tidspunkt. Viktigste markeder er terrengsykkelmarkedet og transportsykkelmarkedet.

    - En foreløpig viktig nisje er stisykler, men transportsykler og e-sykler er også potensielt meget viktig. Geografisk er vi globale. De viktigste internasjonale markedene er EU/Europa og USA, opplyser Antal.

    Innovasjon Norge har vært involvert fra starten med rådgivning, blant annet innen beskyttelse og opphavsrett (IPR), etablerertilskudd til markedsavklaring og kommersialiseringsfasen, og Global Entrepreneurship (GET) Boston, som er et vekst- og ledertreningsprogram som Antal deltok på.

    - Tilskuddene fra Innovasjon Norge har vært nyttige for at jeg kunne starte en virksomhet, overbevise potensielle ansatte om å ta sjansen på å bli med, og overbevise tidlige investorer om å kjøpe en andel av selskapet. Vår første investor har sagt at IPR-rapporten sammen med vår "gründerkraft" var utslagsgivende for at han ble med, forteller Antal.