• EN
  • Logg inn
  • Gaitline

    Håvard Engell, gründer og produktutvikler i Gaitline. Anton Soggiu
    Håvard Engell, gründer og produktutvikler i Gaitline.Anton Soggiu

    Sivilmarkedsfører Andreas Engell ante lite om hva som ventet da han for fem år siden hadde en prat med sin far, tidligere ballettdanser Håvard Engell, ved kjøkkenbordet. Faren hadde en idé om å designe, produsere og å selge sko som både skal forebygge og fjerne muskel- og skjelettplager. I tillegg skulle skoene designmessig appellere til tech/fashion-segmentet. Kunne dette virkelig være starten på noe nytt og revolusjonerende for mennesker over hele verden?

    Andreas drev på den tiden eget konsulentfirma og som foreleser på BI. Han følte at tiden var inne for en forandring. Faren, som var ansvarlig for koordinasjon- og teknikktrening ved Olympiatoppen i 15 år og er utdannet innen biomekanikk og motorisk kontroll, hadde nå et genuint ønske om å hjelpe det gående og stående mennesket. Han mente det var unaturlig for mennesker å gå så mye på asfalt, og at den stereotype hverdagen påvirket hele menneskekroppen på en negativ måte.

    Håvard Engell har over 40 års erfaring innenfor biomekanikk og motorisk læring, og er en av verdens ledende eksperter innen koordinasjon og gange. I dag utfyller far og sønn hverandre i bedriften GaitLine – Andreas Engell er daglig Leder og faren Håvard Engell er produktutvikler. 

    Hvordan være unik i skobransjen

    Andreas Engell legger ikke skjul på at det har vært tøft til tider, og at det er stor konkurranse i skobransjen. Det er ikke så enkelt å få frem det innovative i produktet og potensialet i teamet.

    GaitLines designer Lars Undli er graffitiartist, breakdancer og har hatt en glødende sneakerinteresse i nærmere 30 år. Firmaet har også gjort designsamarbeid med moteskaperen Fam Irvoll og Oslo Runway. Det har gitt resultater og i dag bruker til og med Dronningen deres GaitLine sko.

    – For å skille seg ut i skobransjen er det viktig å ha en ekthet og noe unikt i forhold til konkurrentene, sier Andreas. Vi har en patentert såleteknologi; SensoryGaitLine (SGL) som viser den optimale belastningsbanen gjennom foten.

    Skoinnovatører med internasjonale ambisjoner

    I følge Andreas er det umulig å vokse så mye som de ønsker ved bare å være i Norge. Markedet er altfor lite, og det er både økonomiske og andre begrensninger som hemmer veksten. De har nå, etter lansering i 2014, 45 millioner i omsetning, og ambisjonen er å nå 100 millioner innen 2021.

    I april/mai 2017 deltok Andreas på Innovasjon Norges internasjonale program Entrepreneurial Marketing, New York (EMNY) for å styrke sin markedsføringskompetanse og gjøre selskapet klart for internasjonalisering. – Jeg lærte mer på de to ukene enn jeg har lært på flere år, sier Engell. En viktig observasjon var at det i USA først og fremst handler om skalering og hastighet. Og du treffer investorer med MYE penger. Det er helt andre verdivurderinger av selskaper enn det vi har i Norge.

    Programmet ga oss et veldig viktig nettverk og åpnet en verden av muligheter vi tidligere bare kunne drømme om. En av våre veiledere var seriegründeren og Seniorrådgiver ved Innovasjon Norges New York-kontor Ola Forsstrom-Olsson. Han har selv erfaring med å bygge opp suksessbedrifter, og dette ga hans råd og organisering av programmet unik tyngde og troverdighet, forteller Andreas.

    Gjennom sin EMNY-pitching fikk de muligheten til å bli med på den 3 måneder lange tech acceleratoren ERA Global (Nordic New York Accelerator) der Innovasjon Norge er en av partnerne. 

    – Det var et fantastisk program som ga oss masse idéer om hvordan vi kunne forbedre vår markedskommunikasjon. Resultatet var at vi måtte gjennom en fullstendig rebranding av produktet. Vi hadde vært altfor opptatt av produktene og altfor lite av folks oppfatning av brandet, sier Andreas.

    – I fjor høst engasjerte vi Kristian Majer fra konsulentfirmaet Garrison Group for å bistå oss med rebrandingen. Vi har fått ny innsikt og fantastisk god hjelp i forhold til segmenteringen av målgrupper og kommunikasjonsstrategi, forteller Andreas.

    – Hvilke er deres viktigste markeder? 

    – Utenom hjemmemarkedet, der det er et stort potensiale, retter vi oss mot det nordiske markedet, og fra 2019 Mellom-Europa og USA, sier Andreas.

    Distribusjon

    I Europa vil vi fremover benytte agenter og kjeder, i Asia distributører og i Skandinavia har vi 12 ansatte og gjør alt selv. Skoene produseres i Sør-Korea, men vi har alltid norske representanter der borte som gjennomfører kvalitetskontroll av alle skoene på før de blir pakket.

    Vi har nettbutikk, og ser at dette kan bli en kanal i sterk vekst i de neste årene. 

    Flere ben å stå på

    GaitLine har store og kreative planer for videre utvikling av firmaet. - Gjennom vårt samarbeid med Innovasjon Norge har vi skaffet oss et stort nettverk av ressurspersoner og vi kan utvikle selskapet mye raskere enn det vi kunne tidligere, sier Andreas.

    – Hvilke planer har dere for fremtiden ift innovasjon og produktutvikling?

    – Vi satser nå på tre hovedsegmenter: sport, helse og fashion. Vi kommer til å jobbe videre med forretningsutvikling, innovasjon og utvikling av produktporteføljen, sier Andreas.

    Vi vil gjerne gå i retning av det prestasjonsfremmende ved våre produkter og gjerne inngå et samarbeid med forskningsinstitusjoner. Som en del av vår posisjonering og strategiske satsning bygger vi nå opp GaitLab der man kan se hvordan samhandling og belastningsmønstre i kroppen påvirkes av hvordan vi står og går.  

    Min far, som er spesialist i koordinasjon og motorisk kontroll, spiller en veldig viktig rolle i utviklingen av selskapet. GaitLine-skoen kan ha en reduserende effekt på muskel- og skjelettplager som mange sliter med I hverdagen. Vi har en sterk tro på at vi bedre den fysiske prestasjonen til individet samt spare samfunnet for lidelser og store utgifter.

    GaitLine og Innovasjon Norge

    Innovasjon Norges Distriktskontor for Oslo, Akershus og Østfold var i 2015 dialog med far og sønn Engell. Dette resulterte i et tilbud om risikolån på kr. 800.000. Et lån GaitLine valgte å takke nei til. Tilskudd fikk de ikke i starten, men i desember 2016 ble de tildelt et Kommersialiseringstilskudd på kr. 700.000. De har også mottatt ulike typer rådgivning; Internasjonal markedsrådgivning, IPR og rådgivning om internasjonale handelsregler.

    I forbindelse med sin internasjonaliseringsprosess fikk GaitLine et risikolån på 5 millioner kroner fra Innovasjon Norge.