• Norske AutoStore revolusjonerer Koreas største supermarkedkjede

AutoStore

Den koreanske supermarkedkjeden Lotte Super skal åpne sin første nettbaserte og robotiserte butikk – med norsk teknologi.

Dette er første gang i Korea at netthandel skjer helt automatisert og uten mennesker involvert. Kundene kan bestille via nettbutikken og varene blir plukket og klargjort av roboter.

Lotte Super er datterselskapet til Lotte Group som består av en rekke ulike typer forretningsvirksomheter, inkludert kjøpesentre, hypermarkeder, supermarkeder og nærbutikker. Dersom nettbutikken blir en suksess, vil Lotte Group vurdere å implementere den norske teknologien i sine andre logistikkprosesser.

Uvurderlig lokalkunnskap

Til nå har AutoStore inntatt Latin-Amerika, Nord-Amerika, Frankrike, Storbritannia, Benelux, Norden, Tyskland, Polen, Kina, India, Australia, New Zealand og Japan. For å komme inn på det koreanske markedet trengte de hjelp av noen med god lokal kunnskap.

– For å nå målet vårt om videre vekst måtte vi ha en hovedleverandør i Korea som kunne tilby oss de løsningene vi hadde behov for. Vi henvendte oss derfor til Innovasjon Norges kontor i Seoul i 2017 for å få hjelp til å finne relevante partnere, sier Sven Åge Hjorteland, salgsdirektør i AutoStore.

Fant hovedleverandør

Innovasjon Norge arrangerte flere nøye planlagte møter og koordinerte dialogen mellom AutoStore og de potensielle partnerne. Den norske innovasjonsbedriften kom til slutt til enighet med selskapet LG CNS, som er den største leverandøren av logistikkløsninger i LG-gruppen. De ønsket å bruke AutoStores innovative løsninger til å videreutvikle sin egen virksomhet

AutoStore
    Vindafjord