• Disruptive Technologies

Alexander Jayko Fossland

Det norske IoT-selskapet Disruptive Technologies leverer sensorer som løpende strømmer data om temperaturer, berøring og bevegelse. Teknologien er unik og vekker oppsikt i en rekke bransjer.

Sensoren er på størrelsen med et frimerke og samler sanntidsinformasjon om temperatur, bevegelse og berøring. Kundene kobler mini-sensorene med programvare utviklet av forretningspartnere, eller med teknologi de allerede har på plass, slik at de kan optimalisere velferd, produktivitet og effektivitet.

– Et av Storbritannias ledende helseforetak, som betjener over én million pasienter, er avhengig av sensorene for å overvåke medisindepoter og for å oppfylle regulatoriske krav. De sparer over 400 pund per sensor årlig i administrasjons- og driftskostnader, forteller Sverre Mehn, Finance Manager i Disruptive Technologies.

Enorm vekst

Selskapet har nå over 30 000 sensorer globalt som samler inn tre millioner innsikter daglig.
    Både dagligvare-, eiendoms- og energibransjen benytter seg av løsningene.

– Vi er nå i en lanseringsfase hvor sensoren er klar til å selges i stort volum, og vi har etablert partnerskap med store globale aktører og mindre forretningspartnere. Slik kan vi tilby kundene våre skreddersydde løsninger, sier han.

Satser i Storbritannia

Disruptive Technologies er blant 15 lovende industrielle IOT- og AI-selskaper på Innovasjon Norges Tech City Executive Accelerator, ved Level39 i London. Motivasjonen for deltakelsen er å få bedre fotfeste i London, et av verdens mest spennende knutepunkter for teknologibedrifter. Selskapet har ambisjon om å komme tettere i kontakt med markedet i Storbritannia og øke synlighet globalt.

– Innsikten vi har fått som medlem av TEA har styrket både kulturen og kompetansen i Disruptive Technologies, og det har hjulpet oss å bli en mer lean start-up. Det har også styrket vår posisjon som en spennende og seriøs aktør på IoT-markedet, avslutter Mehn.