• «Grønn» strømstolpe skaper arbeidsplasser i Afrika og Norge

Ecopole

Norske Ecopole har utviklet en strømstolpe som er laget av miljøvennlige og bærekraftige materialer. Innovasjon Norge har vært en viktig bidragsyter inn i det afrikanske markedet.

Millioner av trær benyttes hvert år i Afrika til fremføring av strøm. Ecopole bidrar til å redusere avskogingen med sine miljøvennlige stolper. På grunn av sin lave vekt, er Ecopole velegnet for utilgjengelige områder uten veier, som øyer og landsbyer. Stolpen kan transporteres på små biler, båter eller bæres for hånd, og den brytes ikke ned av verken UV-stråler, salt, termitter eller gnagere.

– I Ecopole har vi et sterkt fokus på «grønne» verdier. For eksempel er bambus, en plante som vokser over hele Afrika, en av hovedmaterialene. Når vi bruker lokale råvarer skaper vi også lokale arbeidsplasser, spesielt for kvinner i distriktene, forklarer daglig leder i Ecopole, Einar Haveland.

Bærekraftig distribusjon

Ecopole ønsker å produsere stolpene der markedene er, med alt det innebærer av planlegging, produksjon og eksport. Fabrikkene prosjekteres i Norge og eksporteres til Afrika.

– Ved å overføre kompetanse fra Norge kan vi bidra til å skape vekst i Afrika. Vårt mål er å bli den foretrukne leverandøren av strømstolper på det afrikanske markedet, sier han.

Nyttig rådgivning

Ecopole har blitt testet i flere land og av ulike kunder med gode resultater. Fra fabrikken utenfor Nairobi i Kenya har de levert stolper til Senegal, Tanzania, Guinea, Liberia, Gambia, Kenya og India. Innovasjon Norge har bidratt med finansiering i utviklingsfasen og rådgivning.

– Kompetansen til Innovasjon Norge har vært meget nyttig for å kunne utvikle og posisjonere oss i det afrikanske markedet, sier Haveland.

Ecopole
    Bergen